Diabetes

המלצה להשלמת בדיקות דום נשימה בשינה בחולי סוכרת ויתר לחץ דם (מתוך כנס SLEEP 2013)

בהצהרת עמדה חדשה מטעם ה-American Academy of Sleep Medicine ממליצים המומחים כי בכל החולים עם יתר לחץ דם או סוכרת תושלם בדיקה להערכת דום נשימה בשינה.

לדברי החוקרים, בחולים עם סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם קיימת שכיחות גבוהה יותר של דום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לאוכלוסיות אחרות, ועל כן יש להשלים דיון בנגע לסיכון לדום נשימה עם מומחה לשינה.

האבחנה והטיפול בדום נשימה בשינה ממומחה לשינה צפויה להביא לשיפור במצבים אלו, כולל שיפור הרגישות לאינסולין, ערכי לחץ דם ושומנים בדם.

החוקרים מדווחים על נתונים לפיהם היענות טובה לשימוש במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) הביאה לשיפור איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה וסוכרת מסוג 2.

המחקר כלל 13 חולים, בגיל ממוצע של 54 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 39.2 ק”ג למטר בריבוע, ערכי HbA1c של 7% ודום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה (מדד Apnea Hypopnea Index של 30 ומעלה). תשעה חולים חולקו באקראי לטיפול אופטימאלי ב-CPAP וארבעה לטיפול דמה.

המשתתפים בשתי הקבוצות בילו לילה במעבדת שינה. היענות אופטימאלית לשימוש ב-CPAP נבחנה תחת השגחה עם בדיקת שינה.משקל הגוף המינון ותזמון הטיפול בתרופות לסוכרת לא השתנו במהלך תקופת המחקר, והמשתתפים לא נטלו אינסולין.

החוקרים מדווחים כי עם שימוש אופטימאלי ב-CPAP, רמות הסוכר הממוצעות במהלך 24 שעות היו נמוכות ב-11.3 מ”ג לד”ל (142.8 לעומת 131.5 מ”ג לד”ל, p=0.038), ותגובת ערכי סוכר לאחר ארוחת בוקר הייתה נמוכה ב-19.9 מ”ג לד”ל (164.9 לעומת 145 מ”ג לד”ל, p=0.028).

לטיפול אופטימאלי ב-CPAP הייתה גם השפעה חיובית על תופעת השחר (Dawn Phenomenon) עליה מוקדמת בבוקר בערכי הסוכר בדם המופיעה בחולים עם סוכרת מסוג 2, למרות צום מתמשך. עם טיפול אופטימאלי ב-CPAPף חלה ירידה של 45% בתופעת השחר (11.6 לעומת 20.7 מ”ג לד”ל, p=0.038*.

היקף ההשפעות המועילות של CPAP תורגם לירידה של 0.5% בערכי HbA1c, דומה לתועלת המתקבלת עם התרופות הפומיות הנפוצות בשימוש.

מתוך כנס SLEEP 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה