Diabetes

האם יש מקום להמליץ על הגבלת פירות בחולי סוכרת? (Nutr J)

בניגוד לסברה הרווחת, המלצה להפחתת צריכת פירות בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2 אינה מביאה לשיפור איזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Nutrition Journal.

חוקרים מדנמרק חילקו באקראי 63 חולים לדיאטה עתירת פירות או דיאטה דלת פירות, ולאחר 12 שבועות, בשתי הקבוצות נרשמה ירידה דומה בערכי HbA1c, במשקל הגוף ובהיקף המותניים.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם זהו המחקר האקראי הראשון להערכת הנושא. הם כללו חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, שהופנו לייעוץ תזונתי. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 58 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 32 שנים. הם נפגשו עם דיאטנית וענו על שאלון תזונתי בן שלושה ימים בתחילת המחקר ובתומו.

כל המשתתפים קיבלו ייעוץ תזונתי סטנדרטי. עם זאת, 32 המשתתפים בקבוצת ההתערבות (דיאטה דלת פירות) קיבלו המלצה להגביל את צריכת הפירות לעד שתי מנות ביום, בעוד ש-31 משתתפים בקבוצת הביקורת (דיאטה עתירת פירות) קיבלו הוראה לצרוך לפחות שתי מנות פירות בכל יום.

מנת פירות הוגדרה כמנה שכללה כ-10 גרם פחמימות לדוגמא, תפוח (100 גרם), חצי בננה (50 גרם) או תפוז (125 גרם). המשתתפים קיבלו הוראה לאכול פרי שלם, לוותר על פירות יבשים ולא לשתות מיצי פירות.

המשתתפים הקפידו על פרוטוקול המחקר. במהלך 12 שבועות, בממוצע, חלה עליה בצריכת הפירות הממוצעת מ-194 גרם ליום ל-319 גרם ליום בקבוצת הביקורת, וירידה מ-186 גרם ליום ל-135 גרם ליום בקבוצת ההתערבות.

בחולים שהקפידו על דיאטה עתירת פירות חלה ירידה משמעותית בערכי HbA1c, מ-6.74% ל-6.26%. הם גם איבדו שני קילוגרמים ממשקל גופם (מ-92 ק”ג ל-90 ק”ג) וכ-4 סנטימטרים מהיקף המותניים (מ-103 ל-99 ס”מ). עם זאת, תוצאות דומות תועדו בחולים שהקפידו על דיאטה דלת-פירות, ולא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאים אלו.

החוקרים קובעים כי המלצה להגבלת צריכת הפירות כחלק מהטיפול התזונתי הסטנדרטי במבוגרים בעלי עודף-משקל עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2 אינה משפרת את איזון רמות הסוכר בדם, משקל הגוף, או היקף המותניים.

Nutr J. Published online March 5, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה