Diabetes

למי מגיע טיפול יעיל בסוכרת מסוג 1?/סקירת אורח מאת פרופ’ משה קרפ

מחקר חדש מציג שיפור משמעותי בערכי הסוכר בדם אצל סוכרתיים מסוג 1 בעקבות טיפול אינטנסיבי באינסולין


עובדה ידועה היא כי טיפול באינסולין מיד עם אבחון מחלת הסוכרת, מביא לאיזון מטבולי ארוך טווח, מקטין את הסיכון להתפתחות סיבוכים מאוחרים בעיניים, בכליות ובכלי הדם.

מחקר מרכזי וחשוב בנושא שפורסם בינואר 2013 בירחון Diabetes Care בדק 1606 מתבגרים וצעירים עם סוכרת מסוג 1 מיום אבחונם כסוכרתיים, ועד למשך של 36 חודשים. החולים חולקו לקבוצות שקיבלו טיפול אינטנסיבי באינסולין שכלל 3-4 זריקות ביום, למעלה מ-4 בדיקות דם עצמאיות ליום או שימוש במשאבת אינסולין. בנוסף, שתי קבוצות מטופלים טופלו גם הם באינסולין אך לא בצורה אינטנסיבית, ובדקו את רמות הסוכר בדם שלהם פחות משלוש פעמים ביום.

תוצאות המחקר הראו כי למעשה רק כ-51.7% מהחולים הסכימו לקבל את הטיפול האינטנסיבי באינסולין, ואכן הממצאים מעידים כי חולים אלו הם ששמרו לאורך כל תקופת המעקב על איזון יציב ברמות הסוכר בדם. רמת ה-HBA1C (רמת סוכר בדם ממוצעת ב-3 חודשים האחרונים) הבסיסית שלהם הייתה 7.6%, וביום המעקב נשארה דומה, על 7.7%. לעומת זאת, הקבוצות האחרות הראו עלייה בערכי הסוכר בדם, ורמה לא יציבה שהגיעה בממוצע בסוף המעקב ל-8.1%-8.7%.

מבט על אותם החולים שהסכימו לקבל את הטיפול האגרסיבי באינסולין, ואף התמידו בו, מראה כי מדובר בחולים צעירים יותר, משפחות מבוססות עם הכנסה גבוהה, חולים המקבלים את תמיכת המשפחה בהתמודדות על המחלה ובטיפול בה, ובעלי ביטוח רפואי פרטי לצד הביטוח הבסיסי. מחקר זה מדגיש את הצורך להעניק לכל האנשים עם סוכרת מסוג 1 טיפול מקסימאלי מיד עם אבחונם כסוכרתיים, על מנת להביא לשיפור במצבם.

אפליית חולים על רקע סוציו אקונומי או על רקע תמיכה משפחתית לא נאותה, תוביל לאיזון מטבולי לא טוב ותעלה את הסיכון להתפתחות סיבוכים מאוחרים, לצד ההוצאות הכספיות הרבות הכרוכות בכך.


Insulin Regimens and Clinical Outcomes in a Type 1 Diabetes Cohort, The SEARCH for Diabetes in Youth Study, Catherine Pihoker et al, DIABETES CARE January 2013 .Vol.36 .No.1 27-33

הכותב הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת, והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה