Diabetes

איזה טיפול יעיל יותר בהורדת HbA1c בסוכרת סוג 2? (The Lancet)


לפי מחקר חדש שפורסם השבוע ב-The Lancet, נראה שהן הטיפול ב-exenatide אחת לשבוע והן הטיפול ב- liraglutideבמינון יומי מביאים לשליטה גליקמית במטופלים עם סוכרת סוג 2, כשהטיפול בקבוצת ה- liraglutide הביא לירידות גדולות מעט יותר במדדים שנבדקו.


האנטגוניטסטים לרצפטור glucagon-like peptide-1 , exenatide ו- liraglutide, נמצאו שניהם כיעילים בשיפור השליטה הגליקמית ומורידים את משקל הגוף במטופלים עם סוכרת סוג 2. במחקר זה, השווו החוקרים את היעילות והבטיחות של exenatide, הניתן אחת לשבוע, לעומת liraglutide, אחת ליום, במטופלים עם סוכרת סוג 2.

המחקר ארך 26 שבועות, והשתתפו בו מטופלים בלמעלה ממאה מרכזים ב-19 מדינות, במהלך שנת 2010. המשתתפים, כולם בני 18 ומעלה עם סוכרת סוג 2 , שטופלו בתרופות אנטי-היפרגליקמיות וכן בשינוי אורחות החיים, חולקו רנדומלית באמצעות מחשב לקבלה של זריקות של liraglutide 1.8 מ”ג אחת ליום, או exenatide 2 מ”ג אחת לשבוע. הטיפולים לא היו סמויים, והחוקרים והמטופלים היו מודעים לקבוצת הטיפול אליה השתייכו. התוצאה שנבחנה היתה שינוי ברמות ההמוגלובין המסוכר (HbA1c) מתחילת המחקר עד לשבוע ה-26. 911 מטופלים נכללו בניתוח התוצאות, כש-450 השתתפו בקבוצת ה- liraglutide ו-461 בקבוצת ה- exenatide. השינוי ב- HbA1c היה גדול יותר במטופלים שטופלו ב- liraglutide ((−1·48%, לעומת אלו שטופלו ב- exenatide ( (—1·28% אך לא באופן משמעותי סטטיסטית לפי הקריטריונים שקבעו החוקרים טרם המחקר.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר היתה בחילה (21% מהמטופלים בקבוצת ה- liraglutideלעומת 9% מהמטופלים בקבוצת ה- exenatide), שלשול (13% מול 6%) והקאות (11% מול 4%), אך שיעורן ירד לאורך הזמן בשתי הקבוצות. 5% מהמטופלים עברו מקבוצת ה- exenatide לקבוצת liraglutide, ו-3% עברו מקבוצת ה- liraglutide לקבוצת ה- exenatide בשל תופעות הלוואי שנלוו לטיפול.

שני הטיפולים שנבחנו הביאו לשיפור בשליטה הגליקמית, כשהטיפול בקבוצת ה- liraglutide הביא לירידות גדולות יותר במדדים. עם זאת, יש לשקול את הממצאים שהובאו כאן באשר ליעילות הטיפול, כמו גם את מינוני הטיפולים ותדירותם ואת תופעות הלוואי הנקשרות אליהם כדי לקבל החלטה מושכלת בטיפול במטופלים עם סוכרת סוג 2.

לתקציר המחקר

The Lancet, Volume 381, Issue 9861, 117 – 124

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה