Diabetes

Metformin , Gliizipde והסיכון הקרדיווסקולרי בחולי סוכרת הסובלים ממחלת עורקים כלילית (Diabetes Care)

השימוש במטפורמין (Metformin) מוריד באופן משמעותי את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים במטופלים עם סוכרת הסובלים ממחלת עורקים כלילית, בהשוואה לתרופה מסוג sulfonylureas, glipizide, כך לפי מחקר קליני. לאורך תקופת מעקב של כ-5 שנים הטיפול במטפורמין הוריד את מספר מקרי המוות ממחלות קרדיווסקולריות ואת התמותה מכל סיבה ואת מספר מקרי אוטם שריר הלב והשבץ שאינם קטלניים ב-46% בהשוואה ל- glipizide. בניתוח משני שבדק את האירועים הלבבים שאירעו שנה לאחר הטיפול, מצאו החוקרים ירידה משמעותית של מעל 50% בסיכון לאירועי לב בטיפול עם מטפורמין. המחקר פורסם בדצמבר ב- Diabetes Care ונכללו בו 304 מטופלים עם סוכרת סוג 2, המאובחנים חמש שנים לפחות עם מחלת עורקים כלילית, שקיבלו טיפול ב- glipizide 30 mg או metformin 1.5 mg במשך שלוש שנים. בסך הכל נרשמו 103 אירועים ב-91 מהמטופלים, ביניהם 52 מטופלים בקבוצה שטופלה ב- glipizide ו-39 בקבוצת ה- metformin

בקבוצה שטופלה ב- glipizide נרשמו 60 אירועים קליניים, ביניהם 3 מקרי מוות פתאומיים ו-11 מקרי מוות מסיבות קרדיווסקולאריות, שישה מקרים של אוטם שריר הלב, 15 מקרים של שבץ ו-25 צנתורים עורקיים. בקבוצה שטופלה ב- metformin, היו 43 אירועים קליניים, ביניהם 7 מקרי מוות מסיבות קרדיווסקולאריות, חמישה מקרים של אוטם שריר הלב, 15 מקרי שבץ -21 צנתורים. בשקלול הנתונים הסיקו החוקרים כי היתה ירידה של 46% בסיכון בקבוצה שנטלה מטפורמין, כשהם מסייגים כי לא היה הבדל בשיעורי התמותה בין שתי הקבוצות. תוצאות שניוניות שנבדקו הראו כי לא היה הבדל בין שתי הקבוצות בהופעה או בהחמרה של מצב לבבי, הופעה של הפרעות קצב, הופעה או החמרה של תעוקת חזה או של אירועים הקשורים לכלי הדם ההיקפיים.

לדברי החוקרים, לתרופת ה metformin יש היכולת להוריד את המרקרים של דלקת ושל פרמטרי קרישה; מטפורמין שיפרה את תפקוד האנדותל ובעוד שתרופות מסוג sulfonylureas נקשרו לעליה במשקל, בעוד מטפורמין נקשרה דווקא לירידה במשקל.  החוקרים מוסיפים כי שימוש בסטטינים בחולי סכרת היה פחות שכיח בעת הטיפול ב- metformin (כ-60% מול 73% במטופלים עם glipizide ) למרות שלא נרשמו הבדלים ניכרים במצב הליפידים בשתי הקבוצות.

לדברי החוקרים, ממצאיהם תומכים ביתרונות ארוכי הטווח של הטיפול במטפורמין.

לכתבה במדסקייפ

לעמוד המחקר – Study on the Prognosis and Effect of Antidiabetic Drugs on Type 2 Diabetes Mellitus with Coronary Artery Disease (SPREAD-DIMCAD)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה