Diabetes

סוכרת מעלה את הסיכון לאשפוזים על-רקע שברים (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities), שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, עולה כי במבוגרים עם סוכרת קיים סיכון מוגבר משמעותית לאשפוזים על-רקע שברים.

מבין כ-15,000 משתתפים במחקר ARICבגילאי 45-64 שנים בתחילת המחקר בשנים 1987-1989, תועדו 1,078 אשפוזים על-רקע שברים במהלך עשרים שנות המעקב (החוקרים תיעדו רק שברים שהובילו לאשפוז).

בתחילת המחקר, 1,195 משתתפים אובחנו עם סוכרת על-פי הדיווח העצמי שלהם ו-605 סבלו מסוכרת לא-מאובחנת, על-פי רמות הסוכר בדמם.

בהשוואה ל-13,340 משתתפים ללא סוכרת, ההיארעות של אשפוזים על-רקע סוכרת הייתה גבוהה יותר משמעותית בקבוצת החולים עם סוכרת מאובחנת (6.6 לעומת 3.9 ל-1,000 שנות-מטופל, בהתאמה).

ההיארעות של אשפוזים על-רקע שברים הייתה גבוהה יותר באלו עם סוכרת מאובחנת, בהשוואה לאלו ללא סוכרת בכל קבוצות הגיל. עם זאת, הסיכון לשברים לא היה גבוה יותר באלו עם סוכרת לא-מאובחנת, בהשוואה לחולים ללא-סוכרת.

לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא/מרכז המחקר, מדד מסת גוף, צריכת אלכוהול, עישון סיגריות, פעילות גופנית ונטילת סטרואידים, נוגדי-דיכאון ותיאזידים, עדיין נמצא קשר בין אבחנה של סוכרת ובין עליה משמעותית בסיכון לאשפוז על-רקע שברים (יחס סיכון של 1.74).

עם זאת, בניתוח עם תקנון מלא של הנתונים, הסיכון לשברים בחולים עם סוכרת לא-מאובחנת היה דומה לסיכון במשתתפים ללא סוכרת (יחס סיכון של 1.12).

באלו עם אבחנה של סוכרת, נטילת טיפול תרופתי לסוכרת לא הביאה לעליה בסיכון לשברים, בהשוואה אלו שלא נטלו טיפול לסוכרת. עם זאת, השימוש באינסולין, עם או בלי טיפול תרופתי פומי, לווה בסיכון מוגבר לשברים (יחס סיכון של 1.87).

לאחר תקנון לגורמים שונים, הקשר בין סוכרת מאובחנת ובין הסיכון לשברים לא היה שונה לפי גיל, גזע, מין או מצב המנופאוזה בנשים. עם זאת, זוהה קשר משמעותי עם איזון רמות הסוכר בדם. בקרב כ-13,000 משתתפים עם ערכי HbA1cזמינים לפני הביקור השני במסגרת המחקר (שנים 1990-1992), תועדו 976 אשפוזים על-רקע שברים במהלך חציון של 17 שנים.

לאחר תקנון, באלו עם סוכרת מאובחנת וערכי HbA1c של 8% ומעלה נרשמה עליה משמעותית בסיכון לאשפוזים על-רקע שברים, בהשוואה לאלו עם ערכי HbA1c נמוכים מ-8% (יחס סיכון של 1.63). לאחר תקנון נוסף לטיפול תרופתי לסוכרת, נרשמה ירידה קטנה בסיכון (יחס סיכון של 1.50).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהמלצות ה-American Diabetes Association להערכת הסיכון לשברים ויישום אמצעי מניעה ראשונית ושניונית באוכלוסיות חולים מתאימות.

Diabetes Care. Published online December 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה