Diabetes

ההשפעה של דיאטה עתירת קטניות על איזון רמות הסוכר בחולי סוכרת (Arch Int Med.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי צריכה מוגברת של קטניות כחלק מדיאטה דלת ערך-גליקמי הביאה לשיפור איזון רמות הסוכר בדם והפחתת הסיכון למחלות לב בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לדיאטה עתירת סיבי חיטה.

החוקרים ערכו מחקר אקראי ומבוקר שכלל 121 משתתפים, בין פברואר 2010 ועד אוגוסט 2011. כל המשתתפים סבלו מסוכרת מסוג 2 למשך לפחות חצי שנה, ונטלו תרופות פומיות למשך לפחות חודשיים טרם המחקר. בנוסף, ערכי A1c של כל המשתתפים נעו בטווח 6.5%-8.5% מכלל ההמוגלובין בעת הסקירה ושבוע לפני התחלת המחקר.

המשתתפים חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות למשך תקופה של שלושה חודשים כל אחת. קבוצה אחת הקפידה על דיאטה דלת-סוכר עם דגש על קטניות. הקבוצה השנייה שמה דגש על דיאטה עתירת סיבי חיטה.

בתחילת המחקר וכל שבועיים עד לשבוע 12 למחקר, המשתתפים ביקרו במרכז המחקר להערכת משקל, היקף מותניים בגובה הטבור, בדיקות דם בצום ולחץ דם. המשתתפים מילאו גם יומני תזונה בני שבעה ימים במשך שבוע לפני הביקור, כאשר 109 משתתפים סיפקו יומן מלא עם נתונים מלאים אודות בדיקות הדם במהלך שלושה חודשים ו-114 משתתפים סיפקו נתונים אודות לפחות נקודת זמן אחת במהלך החודש האחרון למחקר. 56 מבין 60 המשתתפים (93.3%) בקבוצת הדיאטה עתירת קטניות ו-58 מבין 61 (95.1%) מהמשתתפים בדיאטה עתירת סיבי חיטה, השלימו את המחקר.

ערכי HbA1c ירדו בהיקף של 0.5% עם דיאטה עתירת קטניות, בהשוואה לירידה של 0.3% עם דיאטה עתירת סיבי חיטה (p<0.001). החוקרים חישבו כי הירידה בסיכון למחלת לב כלילית עם דיאטת קטניות עמדה על 0.8%- (P=0.003), בעיקר לאור הירידה היחסית בלחץ דם סיסטולי, בהשוואה לקבוצה המקבילה (4.5- מ”מ כספית, p<0.001).

דיאטת הקטניות הביאה גם לירידה בלחץ הדם ובקצב הלב, בהשוואה לדיאטה עתירת סיבי חיטה (שוב, לחץ דם סיסטולי, 4.5- מ”מ כספית, p<0.001; לחץ דם דיאסטולי, 3.1- מ”מ כספית, p<0.001; וקצב לב, 3.1- פעימות לדקה, p<0.001).

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהדגים ירידה בלחץ עם צריכת קטניות בחולים עם סוכרת מסוג 2. ירידה זו הייתה הרבה יותר בולטת מאחר שלחץ הדם הממוצע היה בטווח התקין כבר בתחילת המחקר.

Arch Int Med. Published online October 22, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה