Diabetes

היתרונות של דיאטה דלת-סוכר למניעת מחלות לב וכלי דם (JAMA)

ממחקר קטן בו נערכה השוואה בין שלושה דפוסי תזונה דיאטה דלת-שומן, דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך ודיאטה דלת-פחמימות עולה כי עם דיאטה דלת-פחמימות תוארה ההוצאה האנרגטית הגבוהה ביותר, אך לדפוס תזונה זה היו מספר חסרונות.

הממצאים מחזקים את המסר לפיו דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך הינה הטובה ביותר להפחתת משקל ומניעת מחלות לב וכלי דם, ומדגימים גישה חדשה, לפיה לא כל הקלוריות דומות אחת לשנייה מנקודת מבט מטבולית.

החוקרים ערוך מחקר חתך שנועד לבחון את דפוסי התזונה בתקופה שבין יוני 2006 ועד יוני 2010. המחקר כלל 21 מבוגרים צעירים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר בבוסטון, שגויסו דרך מודעות בעיתונים ופרסומות.

לאחר שירדו 10-15% ממשקל גופם בתחילת המחקר, המשתתפים חולקו באקראי לדיאטה דלת-שומן (20% שומן, 60% פחמימות, 20% חלבונים), דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך ודיאטה דלת פחמימות (10% פחמימות, 60% שומן, 30% חלבונים) באופן אקראי, למשך ארבעה שבועות. התוצא העיקרי היה ההוצאה האנרגטית במנוחה, כאשר תוצאים משניים כללו את סך ההוצאה  האנרגטית, רמות הורמונים ומרכיבים של התסמונת המטבולית.

הירידה הגדולה ביותר בהוצאה האנרגטית במנוחה תוארה עם דיאטה דלת-שומן, כאשר עם דיאטה דלת-סוכר נרשמה ירידה בינונית והירידה הנמוכה ביותר תוארה עם דיאטה דלת-פחמימות. מגמת הירידה בסך ההוצאה האנרגטית הייתה דומה.

בקבוצת הנבדקים שהקפידו על דיאטה דלת-פחמימות, ההוצאה הקלורית הייתה גבוהה ב-350 קלוריות ליום בהשוואה לאלו שצרכו דיאטה דלת שומנים, למרות שהם צרכו כמות קלוריות דומות עם כל סוגי הדיאטות. ממצאים אלו מקבילים להבדל של שעה אחת של פעילות גופנית בעצימות בינונית. אלו שהקפידו על דיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך איבדו כ-150 קלוריות ליום, יותר מאלו שהקפידו על דיאטה דלת-שומן, מקביל לשעה אחת של פעילות גופנית קלה.

מעבר להוצאה האנרגטית, החוקרים בחנו גם גורמי סיכון למחלות לב, ולשתי הדיאטות המגבילות היו גם חסרונות חשובים.

עם דיאטה דלת פחמימות, החוקרים זיהו עליה במדדי CRP, מדד לדלקת כרונית, ועליה ברמות קורטיזול במהלך 24 שעות, הורמון הדחק העיקרי, עדות לכך שכל יתרון ראשוני נעלם עם הזמן עקב גורמי הדחק הביולוגיים הללו.

דיאטה דלת שומן, מעבר לכך שלוותה בהוצאה האנרגטית הנמוכה ביותר, החמירה חלק גדול מהמרכיבים של התסמונת המטבולית, דוגמת עמידות לאינסולין, רמות טריגליצרידים ו-HDL, שהחמירו כולם עם דיאטה זו.

לאור זאת, למרות מגבלות המחקר, מהממצאים עולה תמיכה ניכרת לקונספט חדש, לפיו לא כל  הקלוריות דומות מבחינה מטבולית. טענה זו הוצעה בעבר, אך מעולם לא הודגמה בהקשר זה.

JAMA 2012; 307:2627-2634

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה