Diabetes

מחקר חדש מפתיע: דווקא דיאטה עשירה בשומן לסוכרת מסוג 2 ? /סקירת אורח מאת ענת טימין (*)

סוכרת מוגדרת על ידי רבים כמגיפה של המאה ה-21, מאחר וקיימים בעולם למעלה מ- 300 מיליון בני אדם סוכרתיים, והתופעה ממשיכה לצבור תאוצה ולהתרחב מאחר ובכל עשור אוכלוסיית הסוכרתיים מכפילה עצמה – תופעה המשקפת התפתחות מגפה כלל עולמית

בישראל כחצי מיליון נפש סוכרתיים, ועוד כחצי מיליון בני אדם לוקים בסוכרת סמויה, אינם מאובחנים כחולים, וכמובן אינם מקבלים טיפול. התרחבות הסוכרת מאפיינת את ישראל ואת העולם כולו, בלוס אנג’לס לדוגמא, אחד מכל 3 ילדים בעלי עודף משקל וכרבע מהילדים המאובחנים הם סוכרתיים מסוג 2. למעשה, שכיחותה של סוכרת מסוג 2 הולכת וגוברת ברחבי העולם, גדילה הנובעת בין היתר מהעלייה בשכיחות השמנת יתר.

ירידה במשקל בהשמנת יתר, גם אם מדובר ב-7% מהמשקל הנוכחי, מובילה בדרך כלל לשיפור בגורמי הסיכון קרדיווסקולרים (רמת שומנים גבוהה בדם, יתר לחץ דם)  ובאיזון רמות הסוכר בדם. חוקרים רבים ואנשי מקצוע מנסים למצוא מהי הדיאטה ה”מושלמת” לסוכרתיים עם סוכרת סוג 2. הדיאטה המסורתית המומלצת עבורם היום היא דיאטה דלה בשומן כדרך לרדת במשקל, כאשר יש להגביל את צריכת השומן הרווי שיהיה פחות מ-10% מסך השומן הנצרך, להגביל את חומצות שומן מסוג טרנס, חומצות שומן הנמצאות במזונות מעובדים ובמרגרינה כמו עוגיות, וופלים, מאפים, חטיפים וכו’ שיהיה פחות מ- 7 גרם ליום.

מחקר חדש מאוניברסיטת לינקופינג מראה, כי בניגוד לדעה הרווחת להמליץ לסוכרתיים מסוג 2 לסגל לעצמם דיאטה דלה בשומן, דווקא דיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות היא זו שיכולה לשפר את רמות הסוכר בדם ואת פרופיל השומנים בדם אצל סוכרתיים.

במחקר תזונתי שנערך במשך שנתיים על ידי רופא כללי ופרופסור לרפואה פנימית השתתפו 61 חולים עם סוכרת מסוג 2, וחולקו באופן אקראי ל-2 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תפריט של דיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות, והקבוצה השנייה קיבלה תפריט של דיאטה דלה בשומן.

בדיאטה דלת הפחמימות 50% מהאנרגיה הגיעה בתפריט משומן, 20% הגיעה דרך פחמימות
ו-30% באמצעות אכילת חלבונים. לעומתם, הקבוצה שהשתמשה בתפריט של דיאטה דלה בשומן אכלה תפריט המורכב מ-30% שומן, 55-60% פחמימות ו-10-15% חלבון.

בשתי הקבוצות המשתתפים השילו ממשקלם כ-4 ק”ג, אך השיפור הניכר והברור באיזון רמות הסוכר בדם נמצא דווקא בקבוצת הסוכרתיים שעשו דיאטה דלת פחמימות ועשירת שומנים.

רמות ה-Hgb A1C   ירדו מ7.1% ל- 6.5% , ירידה משמעותית עבור סוכרתיים. בדיקה זו הנעשית בקרב סוכרתיים משקפת את רמת הסוכר הממוצעת במשך שלושת החודשים האחרונים וקבלת ערך מטרה הנמוך מ- 7 נקשר עם סיכונים מופחתים לפתח סיבוכי סוכרת.

משמעות ההפחתה ברמות ה-Hgb A1C  למעשה אומרת כי ניתן להפחית במינון התרופות הניתנות לטיפול בסוכרת וכן להוריד את מינון האינסולין בכ- 30% עבור הסוכרתיים.

חשוב להדגיש, כי למרות שצריכת השומן המוגברת הכילה בתוכה חלק גדול יותר גם של חומצות שומן רוויות, פרופיל השומנים שלהם בדם לא הורע אלא נהפוך הוא; רמת ה- HDL , ה”כולסטרול הטוב”, אף עלתה בדיאטה זו העשירה בשומן. HDL מסייע להרחקת כולסטרול ממחזור הדם ובכך מקטין את הסיכון לשקיעתו בדפנות כלי הדם. רמה גבוהה של HDL יכולה להשפיע לחיוב ולהגן מפני שבץ לב, הנגרם כתוצאה מטרשת עורקים.

בקרב הקבוצה השנייה עם הדיאטה הדלה בשומן לא נראה שיפור משמעותי באיזון רמות הסוכר בדם או בפרופיל השומנים, מלבד הירידה במשקל.

מחקר חדש זה מלמד כי בפעם הבאה שממליצים לסוכרתי על דיאטה דלה בשומן, צריך לבדוק ולוודא עד כמה מדובר בצעד הכרחי, אם למרות הירידה במשקל לא יחול שיפור באיזון הסוכרת או בפרופיל השומנים בדם, ולשקול בהחלט אפשרות לדיאטה מסוג קצת אחר.

(*) הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

מקור:

Diabetologia. 2012 May 6.

Guldbrand HDizdar BBunjaku BLindström TBachrach-Lindström MFredrikson MOstgren CJNystrom FH. In type 2 diabetes, randomisation to advice to follow a low-carbohydrate diet transiently improves glycaemic control compared with advice to follow a low-fat diet producing a similar weight loss.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה