Diabetes

מה בין זיהום בהליקובקטר פילורי ובין ערכי HbA1c (מתוך J Infect Dis.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Infectious Diseases מדווחים חוקרים על קשר בין זיהום בהליקובקטר פילורי בקיבה ובין עליה בערכי HbA1c במבוגרים.

החוקרים ערכו ניתוח חתך של הנתונים אודות כ-7,400 משתתפים שלקחו חלק בסקר NHANES III (National Health and Nutrition Examination Survey) בגילאי 18 ומעלה, וכ-6,000 משתתפים בסקר NHANES 1999-2000, בגילאי 3 ומעלה, עם נתונים זמינים אודות מצב הזיהום החיידקי בקיבה.

בשנת 1996, משתתפים ב-NHANES III בשלב 1 שהיו בגילאי 18 ומעלה עברו בדיקות לנוכחות נוגדנים כנגד הליקובקטר פילורי באמצעות שתי בדיקות: בדיקת ELISA לנוגדנים מסוג IgG כנגד הליקובקטר פילורי ובדיקת ELISA לנוגדני IgG מסוג cagA.

בהתאם לממצאי המחקר, המשתתפים במחקר סווגו לשלוש קבוצות משתתפים חיוביים להליקובקטר פילורי וחיוביים ל-cagA; משתתפים חיוביים להליקובקטר פילורי ושליליים ל-cagA; או משתתפים שליליים להליקובקטר פילורי ול-cagA.

בסקר NHANES 1999-2000 כולו, בקרב נבדקים חיוביים להליקובקטר פילורי ערכי HbA1c היו גבוהים יותר (P=0.02); ממצאים אלו נותרו על כנם כאשר החוקרים לא כללו את החולים עם סוכרת ידועה או מטופלים באינסולין (p=0.02). הקשר החיובי היה בולט יותר באלו בגילאי 18 ומעלה (p=0.01). לא נמצא קשר במשתתפים מתחת לגיל 18 שנים.

לאחר סיווג מבוגרים לפי קטגוריות BMI (מתחת ל-25 ק”ג למטר בריבוע או 25 ק”ג למטר בריבוע ומעלה), הקשר בין הליקובקטר פילורי ובין HbA1c נותר רק באלו עם ערכי BMI גבוהים. עליה בערכי HbA1c על-רקע זיהום בהליקובקטר פילורי הייתה גדולה יותר באלו עם ערכי BMI גבוהים (p<0.01).

בסקר NHANES III, הקשר בין ערכי HbA1c גבוהים יותר ובין נוכחות הליקובקטר פילורי זוהה רק במשתתפים ללא סוכרת (P<0.01). בדומה ל-NHANES 1999-2000, נמצא קשר בין נוכחות הליקובקטר פילורי ובין עליה בערכי HbA1c במשתתפים עם ערכי BMI גבוהים, שלא סבלו מסוכרת (p<0.01). בניגוד למחקר המוקדם, עם זאת, הקשר תואר גם בחולים עם ערכי BMI נמוכים, ללא סוכרת ברקע.

בסיכומו של דבר, נרשמה עליה פרוגרסיבית בערכי HbA1c כאשר החוקרים ערכו השוואה בין משתתפים שליליים להליקובקטר פילורי, משתתפים חיוביים להליקובקטר פילורי ושליליים ל-cagA ומשתתפים חיוביים להליקובקטר פילורי ו-cagA, בעיקר לאחר אי-הכללה של משתתפים עם סוכרת או אלו שטופלו באינסולין. נמצא קשר בין נוכחות cagA ובין רמות HbA1c כאשר לא נלקחו בחשבון משתתפים עם היסטוריה של סוכרת.

בסקר NHANES 1999-2000 נמצא קשר בין הליקובקטר פילורי ובין סוכרת (יחס סיכויים של 1.30). קשר זה היה משמעותי בחולים עם ערכי BMI גבוהים יותר (יחס סיכון של 1.43). לא זוהה הבדל בין ערכי BMI שונים (p=0.21).

בסקר NHANES III, לא נמצא קשר בין הליקובקטר פילורי ובין סוכרת באף אחת מקבוצות המחקר שסווגו על-פי ערכי BMI. לא נמצא קשר בין נוכחות cagA ובין סוכרת. לא נמצא קשר בין נוכחות הליקובקטר פילורי או cagA ובין טיפול נוכחי באינסולין באוכלוסיה כולה, או במשתתפים שסווגו לפי ערכי BMI, למרות שגודל המדגם להערכה זו היה קטן.

החוקרים חושדים כי הליקובקטר פילורי מביא לעליה בערכי HbA1c במבוגרים, בעיקר בשמנים, כאשר הזיהום החיידקי משפיע על רמות לפטין וגרלין, להם תפקיד במטבוליזם והמוסטאזיס של אנרגיה.

בנוסף, הליקובקטר פילורי גורם לדלקת בקיבה, הקשורה להתפתחות תסמונת מטבולית.

החוקרים מציינים כי לאור העובדה ששכיחות הליקובקטר פילורי מצויה בירידה, צפויה ירידה גם בשיעור מקרי סוכרת שניתן לייחס להליקובקטר פילורי . עם זאת, במטופלים מבוגרים ובעיקר בשמנים, ייתכן קשר משמעותי בין אי-סבילות לסוכר ובין הליקובקטר פילורי.

J Infect Dis. 2012:205:1195-1202

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הכחדת הליקובקטר פילורי אינה מלווה בעליה בשיעורי היארעות ממאירות של הוושט. החוקרים אספו נתונים אודות כלל החולים שעברו טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי בפינלנד, דנמרק, איסלנד, נורבגיה ושבדיה בין השנים 1995 עד 2019. המאגר כלל 661,987 משתתפים עם למעלה מחמש מיליון-שנות לאחר […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vonoprazan להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-ושט (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vonoprazan להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-ושט (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Vonoprazan כטבליות במינון 10 מ”ג להקלה על צרבת משנית למחלת החזר קיבה-וושט (Gastroesophageal Reflux Disease) שאינו-ארוזיבי במבוגרים. המומחים מסבירים כי מדובר בהתוויה השלישית למתן חסם החומצה, אשר מאושר כבר לטיפול בדלקת וושט ארוזיבית בכל הדרגות ולהכחדת זיהום הליקובקטר פילורי בשילוב עם טיפול אנטיביוטי. האישור […]

  • גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Foot and Ankle Surgery עולים מספר גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים לאחר אבחנה של כף רגל סוכרתית, כולל בית החולים בו אושפז החולה לראשונה, זיהום אתר ניתוחי, אלח-דם והיפרדות הגדם. כף רגל סוכרתית הינה סיבוך אפשרי של סוכרת, עם שיעורי הימצאות כיב של 6.3%. אשפוזים חוזרים לבית החולים […]

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) מלווה בעליה גדולה יותר בצפיפות העצם לעומת Teriparatide (טריפראטייד) לאחר שנה אחת, לצד שיעור גבוה יותר של חולים המשלימים תא הטיפול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide. […]

  • ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה לסייע בהקלה על תסמיני דיכאון בנשים לאחר-מנופאוזה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית זוהתה כטיפול תא-תרופתי מבטיח להקלה על דיכאון, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לסוג הפעילות היעיל ביותר. מטרתם כעת הייתה להשוות ולדרג את […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה