Diabetes

יתרונות הטיפול ב-Saxagliptin בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Clinical Medicine Insights: Endocrinology and Diabetes)

שכיחות סוכרת מסוג 2 גבוהה ועולה במהירות ולצד עליה זו, איזון תת-אופטימאלי של רמות הסוכר בדם מוביל לחיפוש אחר אפשרויות טיפול חדשות להפחתת שיעורי תחלואה ותמותה על-רקע המחלה. Saxagliptin, מעכב סלקטיבי של DPP-4 מביא לעליה בפעילות ורמות אינקרטין, כאשר במחקרים קליניים מבוקרים הטיפול הפחית רמות סוכר בצום ולאחר-ארוחה.

ל- Saxagliptin פרופיל תופעות לוואי חיובי, וייתכן כי לטיפול יתרונות נוספים מעבר להשפעתו על רמות הסוכר בדם. התרופה נסבלת היטב ואין הגבלה על מתן הטיפול בחולים עם מחלות רקע רבות, המונעות מתן טיפולים אחרים לאיזון רמות הסוכר (לדוגמא, מטפורמין או סולופנילאוריאה אינם מומלצים לשימוש בחולים עם אי-ספיקת כליות, אך בחולים עם אי-ספיקה כלייתי בינונית עד חמורה יש להפחית את המינוןSaxagliptin ל-2.5 מ”ג ביום).

Saxagliptin עשויה לשמש כטיפול מונותרפי בנוסף לשינויים באורחות חיים או במסגרת טיפול משולב עם מטפורמין, סולופונילאוריאה או Pioglitazone. בהשוואה למעכבי DPP-4 אחרים הקיימים בארצות הברית (Sitagliptin), Saxagliptin הינה מעכב פוטנטי יותר של DPP-4, אך נראה כי לדבר אין השפעה על משך הפעילות או התועלת הקלינית.

העדויות הקרדיווסקולאריות מבטיחות מאוד בחולים שטופלו ב- Saxagliptin.

התרופה הפומית אהודה במיוחד על חולים בגיל מתקדם, חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת וחולים עם היפוגליקמיה ריאקטיבית. הסיבה שמעכבי DPP-4 יעילים בטיפול בחולים עם היפוגליקמיה ריאקטיבית נובעת מכך שהשפעות התרופה מבוססות על הסוכר בדם וההשפעה הרבה ביותר יהנה בחולים עם היפרגליקמיה משמעותית, עם השפעה פחות ניכרת באלו עם היפוגליקמיה קלה. מחקרים שפורסמו עד כה הוכיחו את בטיחות משפחת תרופות זו וכמעט ולא תועדו אירועי היפוגליקמיה כאשר ניתנה כטיפול מונותרפי. התרופה ניתנת פעם ביום, ללא קשר לארוחות, עם מעט אינטראקציות בין-תרופתיות.

יתרה מזאת, ממחקרים בבעלי חיים עולה כי ל- Saxagliptin תתכן השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי מאחר של-GLP-1 תתכן השפעה מגנה על מערכת העצבים מפני השפעות היפרגליקמיה.

הטיפול בתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 נבחן כטיפול לשימור תאי ביתא, כאשר ברקע ידוע כי המהלך הטבעי של סוכרת מוביל בסופו של דבר לאובדן תאי ביתא וחסר אינסולין.

לאור העובדה שהתרופה נסבלת היטב ולנוכח יעילות בטיחות הטיפול הנ”ל, Saxagliptin, הניתנת פעם ביום, הינה בחירה טובה לחולים רבים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

Clinical Medicine Insights: Endocrinology and Diabetes 2011:4 112

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה