Diabetes

האם שמן צמחי מפחית סיבוכי סוכרת? (Clin Nutr)

תוספת שמן צמחי במינון של 8 גרם מביא לשיפור רמות הסוכר בדם, תהליכי דלקת ורמות שומנים בדם של נשים שמנות לאחר-מנופאוזה, עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Clinical Nutrition.

החוקרים מסבירים כי הנשים במחקר לא החליפו את הרכב הדיאטה שלהן בשמן צמחי. הן הוסיפו את השמן הצמחי לדיאטה שלהן.

מאחר שההשפעות המטבוליות של שומן תזונתי בחולים עם סוכרת מסוג 2 אינן מובנות לחלוטין, החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של CLA (Conjugated Linoleic Acid) ושמן צמחי על רמות הסוכר בדם, רמות שומנים בדם ודלקת. ההשערה הייתה כי שמן בתזונה יביא לשיפור במדדים אלו.

מומחים בתחום מזהירים כי המסר העולה מהמחקר עשוי להטעות את האוכלוסייה הכללית. מהתוצאות עולה כי חולים יכולים לאכול ככל העולה ברוחם ולהמשיך באורח חיים לא-בריא, אך עשויים להגן על עצמם מסוכרת וסיבוכיה ע”י הוספת שמן צמחי בלבד לתזונה.

מבין 55 נשים שמנות לאחר-מנופאוזה, עם סוכרת מסוג 2, 35 השלימו את המחקר וצרכו CLA במינון של 8 גרם ולאחר מכן שמן צמחי למשך 16 שבועות (כל-אחד), או בסדר הפוך; ללא קשר לסדר, בין שתי ההתערבויות הייתה תקופת הפסקה של 4 שבועות.

ל-CLA לא הייתה השפעה משמעותית על התוצאות המטבוליות. במהלך מתן תוספי שמן צמחי נרשמה ירידה במדדי HbA1c (0.64-,  p=0.0007); ירידה ברמת CRP (13.6-, p=0.0472) ועליה במדד QUICKI (quantitative insulin sensitivity check index) (0.0077, p=0.0146). הזמן המינימאלי עד להדגמת ההשפעה היה 16 שבועות לאחר הטיפול. חלה עליה גם ברמת HDL עם תוספי שמן צמחי (0.12, p=0.0228), עם השפעה שזוהתה לאחר 12 שבועות.

בקרב נשים שנטלו תוספי CLA או שמן צמחי, 4 שבועות היה הזמן המינימאלי לזיהוי עליה ב-c9t11-CLA, t10c12-CLA ו-LA, בהתאמה.

התועלת הבריאותית של חומצות שומן אומגה-שלוש הייתה משכנעת, אך המומחים סבורים כי יש גם מקום לחומצות שומן אומגה-שש.

על-בסיס הממצאים החוקרים סיכמו כי צריכת שמן צמחי במינון 8 גרם ביום הביא לשיפור ברמות הסוכר בדם, תהליכי דלקת ורמות שומנים בדם. מהתוצאות עולה כי שינויים קלים באיכות השומן בתזונה עשויות לסייע לטיפול בסוכרת ולשפר את גורמי הסיכון לסיבוכי סוכרת.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Clin Nutr. Published online March 21, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה