Diabetes

האמנם צריכת סויה משפרת את השליטה הגליקמית? (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון מרץ של ירחון American Journal of Clinical Nutrition עולה כי יתכן ומוצרי מזון ותוספים המכילים סויה אינם מסייעים בצורה משמעותית לשליטה בערכי סוכר גבוהים בדם.

החוקרים מסבירים כי מחקרים מסוימים מצאו קשר בין סויה ושליטה גליקמית משופרת. עם זאת, במחקר הנוכחי, בו בוצעה מטה-אנליזה רטרוספקטיבית של כ-24 מחקרים, נמצא כי בסך הכל הגברת צריכת הסויה לא הביאה ככל הנראה לשיפור בערכי הסוכר בדם.

מאידך, החוקרים מציינים כי הייתה דרגת מה של ראיות לפיהן ישנה תועלת כתוצאה מצריכת מזונות המבוססים על סויה דוגמת טופו, בניגוד לתוספי סויה. לדבריהם, תשעה מהמחקרים שנבדקו בחנו את ההשפעה של צריכת מזונות מבוססי-סויה, ובהם נמצא כי אנשים אשר צרכו כמות רבה יותר של מזונות אלו בתזונתם הראו שיפור קטן בערכי הסוכר בדם (ירידה של כ-4 מ”ג לדציליטר בממוצע) בהשוואה לאלו שלא צרכו מזונות רבים המבוססים על סויה.

אף על פי כן, החוקרים מדגישים כי מוקדם מכדי שניתן יהיה לקבוע שצריכת טופו עשויה לסייע לשליטה הגליקמית באנשים עם סוכרת או מצב טרום-סוכרתי. הם מסבירים כי למחקרים אשר בחנו את ההשפעה של מוצרי מזון המבוססים על סויה היו מגבלות מבניות, וכי קשה להבחין בין ההשפעות האפשריות של סויה ואלו של מוצרי מזון אחרים בתזונתם של הנבדקים.

בסך הכל, נכללו ב-24 המחקרים 1,518 מבוגרים, אשר בחלקם כבר אובחנה מחלת הסוכרת. משך המעקב של המחקרים נע בין חודש לשנה אחת. במרביתם, הוקצו הנבדקים אקראית לקבל תוספים המכילים חלבון סויה או Isoflavones, או לחילופין תוספי דמה.

כאשר בחנו את צריכת הסויה בלבד, ללא תלות במקורה (מוצרי מזון או תוספים), לא נמצאה השפעה על ערכי הסוכר הממוצעים בדמם של הנבדקים, או על רמות האינסולין שלהם. עם זאת, בתשעת המחקרים בהם נבדקו מוצרי מזון המבוססים על סויה, השינוי התזונתי הוריד במעט את ערכי הסוכר הממוצעים בדם לאחר תקופת צום, מדווחים החוקרים.

לדברי החוקרים, יש צורך בהמשך המחקר בתחום בכדי שניתן יהיה לקבוע מהן ההשפעות האפשריות של סויה על השליטה ברמות הסוכר בדם. יהיה צורך לבחון לא רק את השינויים קצרי הטווח, הם מוסיפים, כי אם את השליטה הגליקמית ארוכת הטווח ואת הסיכון של הנבדקים לפתח סוכרת מסוג 2 עם הזמן.

American Journal of Clinical Nutrition 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה