Diabetes

הבדלים בשימוש באינטרנט בין חולי סוכרת (Journal of the American Medical Informatics Association)

בקבוצות אתניות מסוימות ואלו עם רמת השכלה נמוכה יותר קיימת סבירות נמוכה יותר לשימוש בפורטל מידע בריאותי באינטרנט לטיפול במחלת הסוכרת. כתוצאה מכך, הגדלת השימוש במערכות אלו עשויה להוביל לתוצאות פחות טובות בחולים עם סוכרת, שמלכתחילה נוטים לתוצאות פחות טובות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Medical Informatics Association.

פורטאלים של חולים הינם דרך טובה לקבלת תמיכה לחולים עם מחלות כרוניות במאמציהם לטיפול עצמי, ויש עדויות לפיהן פורטלים עשויים לשפר את הטיפול הרפואי. עם זאת, יש גם עדויות המעידות על תוצאות פחות טובות בכל הנוגע לטיפול בסוכרת בחולים עם קבוצות אתניות מסוימות וחולים עם רמת השכלה נמוכה יותר. לאוכלוסיות אלו זמינות נמוכה יותר של טכנולוגית אינטרנט.

החוקרים בחנו את השימוש בפורטלים מבוססי אינטרנט בקרב קבוצת  מבוגרים עם סוכרת בצפון קליפורניה.

מבין 14,102 החולים שנבדקו במחקר, 5671 (40%) ביקשו סיסמא לאתר האינטרנט, 4311 מהם (76%) המשיכו להפעלת החשבון ו-3922 (69%) נכנסו לפורטל האינטרנט לפחות פעם אחת. השימוש בפורטל כלל צפייה בתוצאות מעבדה (2990 משתתפים ]53%]) מילוי מרשמים רפואיים (2132 משתתפים [38%]), שליחת הודעות בדואר האלקטרוני (2093 משתתפים [37%]) וקביעת תורים (835 משתתפים [15%]).

לאחר תקנון לגורמים שונים החוקרים מצאו כי בהשוואה ללבנים, בשחורים ולטינים הסבירות כי לא נכנסו מעולם לאתר האינטרנט היה נמוך יותר. מגמה דומה תועדה בחולים ללא תואר באוניברסיטה.

שיעור המשתתפים שביקשו סיסמא היה נמוך יותר בקרב קשישים, באלו עם רמת השכלה נמוכה יותר ובשחורים, לטינים ופיליפינים. מכאן עולה כי זמינות מוגבלת של האינטרנט או הבדלים בקבלת השימוש בפורטל אינטרנט עשויים להוביל להבדלים חברתיים. עם זאת, גם לאחר זמינות לאינטרנט והבעת כוונה לפנות לפורטל (ע”י רישום לקבלת סיסמא), בקבוצת מיעוט אלו ובאלו בעלי רמת השכלה נמוכה יותר השימוש בפונקציות השונות באתר היה פחות נפוץ.

החוקרים מציעים מספר הסברים אפשריים לממצאים, ייתכן כי מגבלות חברתיות הן אחראיות להבדלים, כולל העדר זמינות והכשרה לשימוש באינטרנט, העדר תמיכה חברתית והשכלה ירודה. אפשרות אחרת היא כי פורטלי בריאות דורשים כישורי ניווט מתקדמים יותר מאתרים אחרים. ייתכן כי שיווק לא הולם של הפורטלים לבני מיעוטים ואוכלוסיות בעלות רמת השכלה נמוכה יותר הוא האחראי להבדלים.

J Am Med Inform Assoc

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה