Diabetes

לאמצעי מניעה השפעה מינימאלית על רמות סוכר ואינסולין (Obstet Gynecol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר של Obstetrics & Gynecology עולה כי לטיפול בגלולות או בזריקות למניעת היריון אין השפעה משמעותית על רמות הסוכר או האינסולין בדם.

לדברי החוקרים, הממצאים הללו תומכים בתפיסה לפיה טיפולים אלו אינם מעלים את הסיכון להתפתחות סוכרת. עם זאת, הירידה בצפיפות העצם ועלייה במשקל עדיין מהוות חסרון של טיפול ב-DMPA (Depot Medroxyprogesterone Acetate).

החוקרים בחנו את ההשפעות של זריקות DMPA וטיפול פומי בגלולות למניעת היריון המכילות 20 מיקרוגרם של אתיניל אסטרדיול ו-0.15 מ”ג Desogesterl במהלך שלוש שנים, על רמות האינסולין והסוכר בצום. מדגם המחקר כלל 703 נשים (245 שנטלו גלולות למניעת היריון, 240 מטופלות בזריקות DMPA ו-218 שהשתמשו באמצעים לא הורמונאליים).

במהלך תקופת המחקר חלה עליה של פחות מ-1 מ”ג לד”ל ברמות הסוכר בצום בקבוצת הנשים שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונאליים ובקרב מטופלות בגלולות למניעת היריון, אך עלו ב-2.36 מ”ג לד”ל בקרב מטופלות ב-DMPA (p<0.001).

בדומה, רמות אינסולין בצום עלו בפחות מ-1 IU/mL בקרב אלו שהשתמשו באמצעי מניעה לא הורמונאליים, במעט פחות מ-2 יחידות למ”ל בקבוצת המטופלות בגלולות למניעת היריון וב-3.47 יחידות למ”ל בקבוצת המטופלות ב-DMPA . עם זאת, רק בשתי מטופלות בזריקות DMPA עם רמות אינסולין תקינות בתחילת המחקר תועדה עליה ממושכת.

החוקרים כותבים כי למרות העלייה שנרשמה, הן רמות סוכר והן רמות אינסולין נותרו בטווח התקין בקרב כל המטופלות ב-DMPA בהן היו רמות תקינות בתחילת המחקר. יתרה מזאת, היקף העלייה ברמות הסוכר בצום היה נמוך יותר מכפי שדווח במחקרים קודמים.

עיקר העליה בריכוז אינסולין וגלוקוז בקרב מטופלות ב-DMPA חלה במהלך 6 החודשים הראשונים לטיפול.

בקרב מטופלות ב-DMPA נרשמה עליה גדולה יותר משמעותית ברמות סוכר ואינסולין עם כל עליה בקטגורית BMI, בהשוואה לאלו שטופלו באמצעי מניעה לא-הורמונאליים

Obstet Gynecol. 2011;117:41-47

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה