Diabetes

יעילות של Exenatide פעמיים ביום בחולי סכרת סוג 2 (מתוך Ann Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Ann Intern Med בדק את היעילות של טיפול ב-Exenatide (ביאטה) פעמיים ביום כתוספת לאינסולין גלרגין כ-baseline . תוצאות המחקר הראו כי Exenatide יעילה באיזון סוכר בחולים עם סכרת לא מאוזנת. בנוסף, נצפתה נטיה לירידה במשקל בחולים שטופלו ב-Exenatide .

Exenatide היא תרופה מסוג glucagon-like peptide-1 (GLP-1) receptor agonist , אשר מעודדת הפרשת אינסולין אנדוגני. ככזו, התרופה המאפשרת שיפור באיזון רמות הסוכר בדם ללא עליה בסיכון להיפוגליקמיה.

במחקר השתתפו 259 חולים עם סכרת סוג 2 ממושכת, אשר היו מטופלים באינסולין גלרגין כטיפול בסיס, עם או בלי תוספת של תרופות פומיות להורדת רמת הסוכר, במשך לפחות 3 חודשים. רמות המוגלובין A1c בחולים אלה היו בין 7.1-10.5%. החולים חולקו באופן רנדומלי לשתי זרועות טיפול Exenatide או פלצבו פעמיים ביום עד שעה לפני ארוחת בוקר וארוחת ערב, בנוסף לטיפול הקודם שקיבלו. המחקר נמשך 30 שבועות, שבסופן נמדד השינוי ברמת המוגלובין A1c .

תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית יותר ברמת המוגלובין A1c בקבוצה שקיבלה Exenatide (של 1.74%) מול קבוצת הפלצבו (1.04%), עם הבדל של (-0.69%) בין הקבוצות, 95% CI , (-0.93%)-(-0.46%) , P<0.001 . בנוסף, בחולים שטופלו ב-Exenatide נצפתה ירידה במשקל של 1.8 ק”ג, לעומת עליה במשקל של 1.0 ק”ג בקבוצת הפלצבו, עם הבדל של ( -2.7 ) ק”ג בין הקבוצות, 95% CI , (-3.7)-(-1.7) . מספר דומה של חולים פרשו במהלך המחקר משתי הקבוצות 26 (19%) מול 22 (18%). מספר הפורשים בשל תופעות לוואי היה גדול יותר בקבוצת המטופלים ב-Exenatide (פרשו 13 מקבוצה זו מול 1 מקבוצה הפלצבו).

לסיכום, החוקרים הסיקו כי Exenatide היא תרופה יעילה כתוספת לטיפול הקיים לאיזון רמת סוכר בחולים עם סכרת סוג 2 לא מאוזנת. בנוסף, נראה ש-Exenatide   קשורה לירידה במשקל.

Ann Intern Med, 2010, 153(11)

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה