Diabetes

מהי היעילות של Saxagliptin בחולי סוכרת מסוג 2 אשר אינם נשלטים היטב באמצעות טיפול ב-Metformin? (מתוך International Journal of Clinical Practice)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון International Journal of Clinical Practice עולה כי טיפול ב-Saxagliptin וב-Metformin בחולי סוכרת מסוג 2 נסבל היטב וסיפק ירידה מתמשכת ברמות ה-HbA1C לאורך 52 שבועות המעקב. החוקרים טוענים כי השימוש בתכשיר לא היה נחות מטיפול ב-Glipizid ו-Metformin, ואף השיג משקל גוף נמוך יותר וסיכון נמוך משמעותית לאירועי היפוגליקמיה בהשוואה אליו.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של הטיפול ב-Saxagliptin בהשוואה ל-Glipizid כטיפול נוסף לצד Metformin בחולים עם סוכרת מסוג 2 אשר אינם משיגים שליטה גליקמית טובה על טיפול ב-Metformin בלבד.

לשם כך, הוקצו אקראית 858 חולים (בגיל של 18 שנים ומעלה; רמות HbA1C של למעלה מ-6.5-10.0% תחת טיפול במינונים קבועים של Metformin של 1,500 מ”ג ליום לכל הפחות), לקבל טיפול ב-Saxagliptin במינון 5 מ”ג ליום או לחילופין Glipizid במינונים הולכים ועולים על פי הצורך מ-5 מ”ג ל-20 מ”ג ליום למשך 52 שבועות.

החוקרים מסבירים כי היעד העיקרי של המחקר היה להעריך שמא השינוי של רמות ה-HbA1C שהושג לעומת ערכי הבסיס בעקבות הטיפול ב-Saxagliptin לא היה נחות מזה של Glipizid, כטיפול הניתן לצד Metformin.

תוצאות המחקר הדגימו אי-נחיתות של הטיפול ב-Saxagliptin לעומת Glipizid, מדווחים החוקרים, כאשר השינוי הממוצע המתוקנן שנצפה ברמות ה-HbA1C בהשוואה לערכי הבסיס היה -0.74% לעומת -0.80%, בהתאמה. ההבדל בין הקבוצות היה 0.06% (95% CI = -0.05% – 0.16%). בנוסף, נקשר הטיפול ב-Saxagliptin בשיעור נמוך משמעותית של חולים שחוו אירועי היפוגליקמיה (3.0% לעומת 36.3%; p<0.0001) וכן נצפתה השפעה על משקל הגוף (שינוי ממוצע מתוקנן של -1.1 ק”ג לעומת ערכי הבסיס בקבוצת ה-Saxagliptin לעומת 1.1 ק”ג בקבוצת ה-Glipizid; p<0.0001).

החוקרים מוסיפים כי נרשמה עלייה קטנה משמעותית ב-HbA1C משבוע 24 לשבוע 52 בקבוצת ה-Saxagliptin לעומת קבוצת ה-Glipizid (0.001% לעומת 0.004%; p=0.04), דבר המעיד לטענתם על השפעה גליקמית מתמשכת מעבר לשבוע 24 לטיפול.

למעט אירועי ההיפוגליקמיה, מציינים החוקרים כי שיעור החולים שחוו תופעות לוואי היה דומה בין הקבוצות (60.0% בקבוצת ה-Saxagliptin לעומת 56.7% בקבוצת ה-Glipizid), וכי תופעות לוואי הכרוכות בטיפול היו פחות שכיחות בקבוצת ה-Saxagliptin (9.8% ו-31.2%, בהתאמה), דבר הניתן לייחוס לתכיפות ההיפוגליקמיות הרבה יותר שנצפתה בקבוצת ה-Glipizid. שיעורי הפסקת התרופה בעקבות תופעות לוואי היו דומים בין הקבוצות, ועמדו על כ-4%.

החוקרים מסכמים כי השימוש בתכשיר  Saxagliptin וב-Metformin בחולי סוכרת מסוג 2 נסבל היטב וסיפק ירידה מתמשכת ברמות ה-HbA1C לאורך 52 שבועות המעקב, וכי לא היה נחות בהשוואה לטיפול ב-Glipizid ו-Metformin, ואף השיג משקל גוף נמוך יותר וסיכון נמוך משמעותית לאירועי היפוגליקמיה בהשוואה אליו.

International Journal of Clinical Practice 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה