Diabetes

Paricalcitol להורדת אלבומינוריה בחולי סוכרת סוג 2 (מתוך ה- Lancet)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Lancet ב- 4 בנובמבר, עולה כי טיפול באמצעות Paricalcitol, אנאלוג של ויטמין D, הפחית אלבומינוריה בחולים סוכרתיים שנטלו מעכבי RAAS (renin-angiotensin-aldosterone system).

אלבומינוריה בחולי סוכרת סוג 2 מהווה סמן לסיכון להשלכות כלייתיות קיצוניות, אפילו באלו המקבלים טיפול דוגמת חסמי ACE (angiotensin-converting enzyme) וכד’.  חולים עם תפקוד כלייתי פגוע מדגימים רמות נמוכות יותר של קלציטריול, הצורה הפעילה של ויטמין D, בדם, וקיימת עדות כי מפעילי קולטנים לויטמין D עשויים להועיל במקרי אלבומינוריה. 

המחקר הנוכחי נועד לבחון את היעילות של Paricalcitol באלבומינוריה שאריתית בחולי סוכרת סוג 2 שקבלו טיפול קבוע בחסמי RAAS.

משתתפי המחקר היו חולי סוכרת סוג 2 עם נפרופתיה אשר קיבלו מינונים קבועים של חסמי ACE או תרופות מסוג ARB (angiotensin receptor blocker).  קריטריוני הוצאה מן המחקר כללו רמות PTH (parathyroid hormone) בין 35 ל- 500 נאנוגרם לליטר ורמות סידן של פחות מ- 2.45 מילימול לליטר.

המשתתפים חולקו אקראית לקבלת paricalcitol במינון של 1 2 מיקרוגרם ליום או לקבלת פלצבו במשך 24 שבועות בנוסף לטיפול הרגיל שלהם.  מעקב נעשה אחת ל- 4 שבועות, וכן 30 יום ו 60 יום לאחר תום המחקר (תקופת הגמילה).

מתוך 904 חולים שזוהו, 623 לא הוכללו במחקר, בעיקר לאור ערכים מעבדתיים.  יתר 281 הנבדקים הוקצו לקבלת paricalcitol במינון 1 מק”ג (93 משתתפים) או במינון 2 מק”ג או לקבלת פלצבו (93 נבדקים).

מתוצאות המחקר עולה כי אלו בקבוצות ה- paricalcitol הדגימו UACR (urinary albumin-to-creatinine ratio) טוב יותר בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו, כאשר אלו שטופלו במינון הגבוה של paricalcitol הדגימו יתרון מובהק סטטיסטית.

השינוי ב- UACR היה: 3%- (95% CI −16 to 13) בקבוצת הפלצבו ו 16%- ((−24 to −9 בשילוב קבוצות הטיפול, עם הבדל בין הקבוצות לעומת פלצבו של 15%- (95% CI −28 to 1; p=0.071).  השינוי עמד על 14%- (95% CI  −24 to −1) בקבוצת המינון הנמוך, עם הבדל בין הקבוצות לעומת פלצבו של 11%- (95% CI −27 to 8; p=0.23); ו 20%- (95% CI  −30 to −8) בקבוצת המינון הגבוה, עם הבדל בין הקבוצות לעומת פלצבו של 18%- (95% CI −32 to 0; p=0.053).  התגובה נראתה מוגברת במיוחד באלו עם צריכת נתרן גבוהה.

החוקרים מסיקים כי טיפול לאורך של 24 שבועות באמצעות paricalcitol במינון של 2 מק”ג ליום הפחית אלבומינוריה כאשר הוסף לטיפול במעכבי RAAS בחולי סוכרת סוג 2 עם נפרופתיה.  החוקרים מצביעים על טיפול זה כטיפול יעיל בחולים אלו, וכי יש להמשיך לחקור בנושא על מנת להבין את כל היתרונות הפוטנציאלים של התרופה.

Lancet

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה