Diabetes

הקשר בין המוגלובין A1C והסיכון הקרדיווסקולארי בחולי סוכרת סוג 2 (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-11 באוקטובר 2010 ב-Diabetes Care, עולה כי נמצא קשר בין רמות המוגלובין A1C של 6% ומטה או רמות גבוהות מ-8%, ובין עלייה בסיכון הקרדיווסקולארי.

החוקרים כותבים כי קיים קשר בין סוכרת סוג 2 ובין עלייה בסיכון הקרדיווסקולארי. עם זאת, עד כה לא ברור מהם ערכי ההמוגלובין A1C האידיאליים לצמצום הסיכון לאירועים לבביים באוכלוסיה זו.

החוקרים מסבירים כי במחקר ה-ACCORD נמצא קשר בין איזון גליקמי הדוק ובין עלייה בתמותה מכל הסיבות ובתמותה הקרדיווסקולארית בחולי סוכרת סוג 2. המחקר הנוכחי הינו מחקר מסוג מקרה-ביקורת, שנערך על מנת לבחון את הקשר בין ערכי ההמוגלובין A1C ובין הסיכון הקרדיווסקולארי באוכלוסיה זו.

המחקר כלל 11,157 משתתפים עם סוכרת סוג 2 שסבלו מאוטם לבבי לא פטאלי, שבץ לא פטאלי או מוות קרדיווסקולארי, וכן 44,628 מקרי-ביקורת עם סוכרת סוג 2 מותאמים לפי גיל ומין. החוקרים חילקו את המשתתפים על פי ערכי ההמוגלובין A1C ל-3 קבוצות: עד 6%, יותר מ-6% עד 8%, או יותר מ-8%, ובדקו את הסיכוי לאירועים קרדיווסקולאריים על פי ערכי ההמוגלובין A1C לפני האירוע.

מתוצאות המחקר עולה כי למשתתפים עם ערכי המוגלובין A1C של 6% ומטה נמצא סיכוי גבוה ב-20% לאירוע קרדיווסקולארי, לעומת משתתפים עם ערכי המוגלובין A1C של יותר מ-6% עד 8% (p<0.0001). כמו כן, למשתתפים עם ערכי המוגלובין A1C גבוהים מ-8% נמצא סיכוי גבוה ב-16% לאירוע קרדיווסקולארי (p<0.0001).

החוקרים מציינים כי נצפתה אינטראקציה סטטיסטית בין הסיווג לקבוצות ההמוגלובין A1C ובין רמות ה-LDL (p=0.0002), שימוש בתרופות קרדיווסקולאריות (p=0.02) ושימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות (p=0.001).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי בקרב חולי סוכרת סוג 2, נמצא קשר בין רמות המוגלובין A1C של 6% ומטה או רמות גבוהות מ-8% ובין עלייה בסיכון הקרדיווסקולארי, לעומת רמות המוגלובין A1C של 6-8%. הם כותבים כי התוצאות מתאימות לתוצאות מחקר ה-ACCORD, ומסבירים כי ייתכן שצמצום אגרסיבי של רמות ההמוגלובין A1C אינו מתאים לכלל המטופלים עם סוכרת סוג 2.

Diabetes Care, 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה