Diabetes

Liraglutide לטיפול בסוכרת סוג 2 (מתוך ה- AJHP)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות סקירה שפורסמה בירחון American Journal of Health system Pharmacy ב- 15 באוגוסט, עולה כי liraglutide שהינו אגוניסט לקולטן ל- GLP-1 (glucagon-like peptide-1), הינו יעיל ונסבל היטב בקרב חולי סוכרת סוג 2.

Liraglutide מהווה את האנאלוג ההומאני הראשון ל- GLP-1, והוא בעל הומולוגיות של 97% להרומון האנדוגני, וחולק את פעילותו תלוית הגלוקוז להורדת גלוקוז.  יחד עם זאת ל- liraglutide זמן מחצית חיים ארוך יותר מן ההורמון, ועל כן הוא ניתן אחת ליום.

בסקירה הנוכחית ביקשו הכותבים להעריך מספר תכונות של התרופה liraglutide, הכוללות תכונות פרמקולוגיות, יעילות, בטיחות, אופי המתן ומקומה של התרופה בטיפול בחולי סוכרת סוג 2.

לאחר קבלת תוצאות מבטיחות במחקר שלב II, יצא לפועל מחקר ה- LEAD (Liraglutide Effect and Action in Diabetes) מחקר קליני בשלב III שבדק יותר מ- 4,000 משתתפים ברחבי העולם, תוך למידה של היעילות והסבילות של liraglutide במינון של 1.2 או 1.8 מ”ג אחת ליום כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות שונות לטיפול בסוכרת.

תוצאות ה- LEAD הדגימו ממצאים מבטיחים, על פיהם אלו המטופלים ב- liraglutide עשויים להראות ירידה של 1% – 1.5% ברמות ה- HBA1c ושל 15 43 מ”ג/ד”ל ברמות הגלוקוז בצום.

אובדן משקל גוף היה עקבי לאורך כל הממצאים: שימוש ב- liraglutide כטיפול יחיד במינון של 1.8 מ”ג הביא לאובדן ממוצע של 2.5 ק”ג לאורך 52 שבועות.

בנוסף נצפתה ירידה בסיכון למרכיבים שונים בתחלואה קרדיו-וסקולארית, שכללו בין היתר ירידה בלחץ דם סיסטולי.

לאור תלות פעילותו ברמות גלוקוז, liraglutide נסבל היטב לרוב, עם אירועי היפוגליקמיה משמעותית נדירים בלבד.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר שנצפו היו תופעות גסטרואינסטינאליות, כאשר 10% – 40% מן הנבדקים דיווחו על אירועי בחילות שהיו לרוב קלות עד בינוניות וחלפו מאליהן.

הכותבים מסיקים, אם כן כי liraglutide מהווה תרופה יעילה הנסבלת היטב בקרב חולי סוכרת סוג 2, אשר הראתה תכונות מורידות משקל ומורידות לחצי דם.

Am J Health Syst Pharm.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה