Diabetes

מה בין צריכת ירקות ופירות ובין ההיארעות של סוכרת מסוג 2? (מתוך BMJ)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מסקירת ספרות ומטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון אוגוסט של ירחון British Medical Journal (BMJ) עולה כי צריכת כמות רבה יותר של ירקות עלים ירוקים עשויה לצמצם משמעותית את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. עם זאת, לא עלה בידי החוקרים להדגים כי הגברת צריכת הירקות ככלל קשורה בירידה שכזו בסיכון.

החוקרים מזכירים כי מחקרים קודמים מצאו כי צריכה גבוהה של ירקות ופירות קשורה בירידה בהיארעות של סרטן ומחלה קרדיווסקולארית. לדבריהם, סוכרת הינה גורם סיכון בלתי תלוי למחלה קרדיווסקולארית, ופעמים רבות שני המצבים מופיעים יחד, וחולקים גורמי סיכון משותפים הניתנים לשינוי. עם זאת, טרם נענתה בצורה ברורה השאלה שמא הגברת הצריכה של ירקות ופירות עשויה להוריד את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בפני עצמה, לאור הנתונים הרבים והסותרים הקיימים בספרות עד כה.

בהקשר זה, מציינים החוקרים כי עבודת סקירה קודמת אשר פורסמה בשנת 2007 הביאה את חוקריה למסקנה כי צריכת שלוש מנות ומעלה של ירקות ופירות ליום אינה קשורה בירידה משמעותית בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. עם זאת, אותה עבודה סבלה לדבריהם ממגבלות שפה וכללה סקירה באמצעות מספר מוגבל בלבד של מאגרי מידע ממוחשבים.

החוקרים סבורים כי צריכת ירקות ופירות עשויה למנוע התפתחות מחלות כרוניות בזכות מרכיביהם האנטי-אוקסידנטיים. לדבריהם, ירקות עלים ירוקים, כגון תרד, עשויים בנוסף לצמצם את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 הודות לתכולת המגנזיום הגבוהה בהם.

בעבודתם זו ביצעו החוקרים סקירה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים עם מדידה בלתי תלויה של צריכת הירקות, הפירות או שניהם גם יחד, ואשר מכילים בנוסף מידע אודות היארעות סוכרת מסוג 2. בסך הכל, נכללו בניתוח זה שישה מחקרים אשר ענו לקריטריוני ההכללה.

החוקרים מצאו כי צריכה רבה יותר של ירקות ירוקים הייתה קשורה בירידה של 14% (HR, 0.86; 95% CI = 0.77-0.97) בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 (p=0.01). מאידך, לא נצפתה תועלת משמעותית של הגברת צריכת הירקות, הפירות או שניהם גם יחד.

במאמר מערכת אשר פורסם באותו גיליון והתייחס לפרסום הדברים, מדגישים הכותבים כי לאור מגבלות המחקר הנוכחי יש לפרש את תוצאותיו במידה של זהירות. לדבריהם, על אף שסביר להדגיש את התועלת האפשרית שבצריכת ירקות עלים ירוקים, אותם ניתן לכלול בחמש המנות של פירות וירקות המומלצות ליום, יש להיזהר בהסקת מסקנה לפיה הגברת הצריכה הכוללת של ירקות ופירות. הם מוסיפים כי התוצאות משמשות כתזכורת נוספת לקלינאים כי מתן עצות בדבר תזונה נכונה עשויה להיות מועילה באותה המידה (אם לא יותר מכך) בהשוואה למתן תרופות לחולים המצויים בסיכון להתפתחות מחלות כרוניות. 

BMJ 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה