Diabetes

איזון הדוק של רמות הסוכר והשומנים בדם מביא להאטת התקדמות רטינופתיה סוכרתית (N Engl J Med)

מתוצאות מחקר ACCORD (Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes) שפורסמו ב-New England Journal of Medicine עולה כי איזון הדוק של רמות הסוכר ורמות השומנים בדם, אך לא איזון הדוק של יתר לחץ דם, מלווה בהאטת ההתקדמות של רטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים ביקשו לבחון אם איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם, בשילוב עם טיפול לדיסליפידמיה, ואיזון הדוק של לחץ הדם, מגבילים את התקדמות רטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2. החוקרים התבססו על נתוני מחקר ACCORD. לדבריהם, נתונים קודמים הצביעו על חשיבות גורמים סיסטמיים בהתפתחות והתקדמות רטינופתיה סוכרתית.

במסגרת מחקר ACCORD, 10,251 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולארית , חולקו באקראי לטיפול אינטנסיבי או סטנדרטי לאיזון רמות הסוכר בדם וכן לטיפול לדיסליפידמיה או לאיזון לחץ דם סיסטולי. יעדי HbA1c היו רמות מתחת ל-6.0% לעומת 7.0%-7.9%, ולחץ דם סיסטולי של מתחת ל-120 או מתחת ל-140 מ”מ כספית. באשר לדיסליפידמיה, טיפול אינטנסיבי כלל מינון של 160 מ”ג ביום של Fenofibrate עם Simvastatin (סימבקור), וטיפול סטנדרטי כלל שילוב פלסבו עם Simvastatin.

להערכת התקדמות רטינופתיה סוכרתית, החוקרים העריכו את השפעת ההתערבויות לאחר ארבע שנים ב-2856 משתתפים. התקדמות הוגדרה בנוכחות שלוש מדרגות, או יותר, בסולם Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Severity Scale, שהתבסס על הדמיה של הפונדוס, או התפתחות רטינופתיה סוכרתית שדרשה טיפול לייזר או הסרת הזגוגית.

שיעורי התקדמות רטינופתיה סוכרתית לאחר ארבע שנים עמדו על 7.3% עם איזון הדוק של רמות הסוכר, לעומת 10.4% עם טיפול סטנדרטי (Adjusted OR = 0.67,  p=0.003), 6.5% עם Fenofibrate לעומת 10.2% עם פלסבו (Adjusted OR = 0.60,  p=0.006) ו-10.4% עם איזון הדוק של לחץ הדם לעומת 8.8% עם טיפול סטנדרטי (Adjusted OR = 1.23,  p=0.29).

מגבלות המחקר כוללות איסוף נתונים הנוגע לתוצאות רטינופתיה מצילומי פונדוס בשתי נקודות זמן בלבד, וחוסר אפשרות להעריך את מצב רטינופתיה בחלק משמעותי מהחולים לאחר ארבע שנים.

איזון הדוק של רמות הסוכר בדם וטיפול משולב אינטנסיבי כנגד לדיסליפידמיה, אך לא איזון הדוק של לחץ הדם, מובילים להאטת קצב התקדמות רטינופתיה סוכרתית.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר ציינו מומחים בתחום כי ייתכן ונדרש מעקב ארוך יותר בכדי להוכיח את ההשפעה המגנה של איזון לחץ הדם. בנוסף, לאור הממצאים יש מקום לבחון את החשיבות האפשרית של Fenofibrate במסגרת הטיפול ברטינופתיה סוכרתית.

N Engl J Med. Published online June 29, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה