Diabetes

האם נעשה שימוש יתר בניתוחים קיסריים עבור חולות סוכרת סוג 1? (מתוך Obstetrics & Gynecology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון מאי של הירחון Obstetrics & Gynecology, עולה כי אבחון מדויק יותר של מקרוזומיה עשוי להוביל למספר נמוך יותר של ניתוחים קיסריים בלתי נחוצים בנשים עם סוכרת סוג 1.

לדברי החוקרים, במסגרת מחקרם נמצא כי כמעט שני שלישים מהנשים עם סוכרת סוג 1, אשר עברו ניתוחים קיסריים מתוכננים עקב חשד למקרוזומיה, ילדו תינוקות השוקלים פחות מ- 4,000 ג’.

החוקרים מציינים כי שיעורי ניתוחים קיסריים ידועים כגבוהים מאוד בנשים עם סוכרת סוג 1, ומומלץ לבצע את הלידה בשבוע 38 39 להריונן.

במחקר הנוכחי נבדקו 209 חולות סוכרת סוג 1 במסגרת לידתן הראשונה ושילדו תינוקות חיים.

מתוצאות המחקר עולה כי 94 נשים (45%) עברו ניתוח קיסרי ללא כניסה לתהליך לידה.  בין 115 הנשים שנכנסו לתהליך לידה, 54 נשים (47%) עברו בסופו של דבר ניתוח קיסרי.  סה”כ שיעור הניתוחים הקיסריים במחקר עמד על 71%.

עלייה של יותר מ- 15 ק”ג במהלך ההריון הגדילה את הסיכוי של לידה בניתוח קיסרי מבלי להכנס לתהליך של לידה פי 2.2, וחשד למקרוזומיה העלה את הסיכון פי 13.1.  56 נשים עברו ניתוחים מתוכננים לאור חשד למקרוזומיה, אולם 36 מתינוקות אלו (64%) היו בעלי משקלי לידה בטווח התקין.

מבין הנשים אשר החלו תהליך לידה, אלו עם BMI’s (body mass indices) טרם ההריון שהיו גבוהים מ- 25 ק”ג/מ2, היו בעלות סיכוי גבוה פי 7.5 להזדקק לניתוח קיסרי, כאשר לאלו עם מדד Bishop של 3 ומטה (בסולם של 0 13) היה סיכוי גבוה פי 5.9 לעבור ניתוח קיסרי.

החוקרים מסיקים לאור ממצאיהם כי בהעדר מקרוזומיה וכאשר קיימת שליטה טובה ברמות הסוכר של האם, ניהול שמרני תוך מעקב אחר העובר והמתנה למצב מתאים של צוואר הרחם, צריכים להבדק במחקר ביקורת בבחירה אקראית, על מנת לנסות ולהפחית את שיעורי האינדוקציות הבלתי מוצלחות באוכלוסיה בסיכון גבוה.

Obstet Gynecol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה