Diabetes

האם שילוב גלוקגון עם אינסולין מפחית אירועי היפוגליקמיה בחולי סוכרת מסוג 1? (מתוך Diabetes Care)

בחולי סוכרת מסוג 1 המקבלים טיפול במערכת לבלב מלאכותי, שילוב אינסולין עם גלוקגון מפחית את תדירות אירועי היפוגליקמיה, בהשוואה לטיפול באינסולין בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים מסבירים כי הם נוקטים בגישה שונה מזו של מומחים אחרים בתחום: בנוסף למתן אינסולין, הם מוסיפים את ההורמון גלוקגון במטרה למנוע היפוגליקמיה גלויה. לפי האלגוריתם הממוחשב שלהם, נדרש מתן גלוקגון במקרים בהם מתפתחת היפוגליקמיה.

החוקרים בחנו את מערכת הלולאה-הסגורה שלהם ב-13 מבוגרים עם סוכרת מסוג 1. כל חולה עבר בדיקה בלולאה-סגורה עם אינסולין ופלסבו, ובדיקה נוספת עם אינסולין וגלוקגון, שניתנו בזמן התפתחות היפוגליקמיה.

החוקרים בחנו שני אלגוריתמים למתן גלוקגון. באחד, ששימש לטיפול בשבעה חולים, גלוקגון ניתן במהירות (קבוצת “High Gain”). האלגוריתם השני, ששימש לטיפול בשישה חולים (קבוצת “Low Gain”), הוביל למתן גלוקגון ממושך יותר.

רמות הסוכר בדם ורידי נמדדו כל 10 דקות, באמצעות שני גלאים תת-עוריים. עירויי אינסולין וגלוקגון הותאמו כל חמש דקות.

במאמר שפורסם ב-Diabetes Care החוקרים מדווחים כי מתן אוטומטי של גלוקגון עם אינסולין הפחית ב-63% את משך הזמן עם רמות סוכר בטווח היפוגליקמיה , בהשוואה לשילוב אינסולין עם פלסבו (15 דקות לעומת 40 דקות ביום, p=0.04).

כמו כן, מתן מהיר של גלוקגון הפחית את אירועי היפוגליקמיה היומיים בהשוואה לפלסבו (1.0 לעומת 2.1 אירועים ליום, p=0.01), וכן הפחית את הצורך במתן פחמימות (1.4 לעומת 4.0 ביום, p=0.01).

מתן איטי של גלוקגון לא הפחית משמעותית את תדירות האירועים, אך הפחית את הטיפול היומי בפחמימות, בהשוואה לפלסבו (1.0 לעומת 3.9,  p=0.05).

בסה”כ, כמות האינסולין שניתנה לשתי הקבוצות הייתה כמעט זהה, עם ממוצע של כ-49 יחידות ביום. המינון הממוצע של גלוקגון עמד על 746 מיקרוגרם ליום עם מתן איטי של גלוקגון, ו-516 מיקרוגרם ליום עם מתן מהיר; ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

חולה אחד פיתח באופן זמני בחילות והקאות לאחר מתן 350 מיקרוגרם גלוקגון בתוך 175 דקות, במהלך מתן איטי של גלוקגון.

החוקרים כותבים כי השימוש בשני הגלאים, בניגוד לאחד, הגדיל את הבטיחות של מערכת לבלב מלאכותי. לעיתים הגלאי עשוי להצביע על רמה לא-מדויקת, אך עם שימוש בשני גלאים (ולמערכת יש את האפשרות לנוע מגלאי פחות מדויק ליותר מדויק), המערכת עובדת היטב עם איזון טוב מאוד של רמות הסוכר בדם.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה