Diabetes

האם רגל סוכרתית עשויה לשנות את תוחלת החיים? (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Diabetes Care עולה כי חולים הסובלים מ-Acute Charcot Foot (ACF) או מכיבים נוירופתיים בכף הרגל שאינם מזוהמים מצויים בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה.

החוקרים מסבירים כי בעוד שבתחילה סברו כי הדבר יהיה נכון במיוחד בקרב אלו הסובלים מ-Acute Charcot Osteopathy, סיבוך נדיר באופן יחסי של נוירופתיה, הרי שממצאיהם מאשרים כי הירידה שנצפתה בתוחלת החיים הייתה דומה בין אלו עם מחלת שרקו חריפה ובין אלו עם כיבים נוירופתיים פשוטים.

החוקרים עקבו אחר 70 חולים עם Acute Charcot Foot ו-66 חולים נוספים המותאמים להם באופן פרטני הסובלים מכיבים נוירופתיים בכף הרגל שאינם מזוהמים. הגיל הממוצע של החולים בכל אחת מהקבוצות עמד על 58 שנים. לדבריהם, בתום מעקב חציוני של 2.1 שנים, נמצא כי  18.6% מהחולים עם ACF מתו, וזאת בגיל ממוצע של 62 שנים. לעומתם, בתום מעקב חציוני של 1.3 שנים, 33.3% מהחולים בקבוצת הביקורת מתו, בגיל ממוצע של 65 שנים.

ניתוח נוסף של הנתונים הראה כי השרידות החציונית בקרב כל 117 החולים עם ACF שטופלו בין השנים 1980 ו-2007 היה 7.88 שנים, שרידות שאינה שונה בצורה מובהקת מזו שנצפתה בקבוצת הביקורת (8.43 שנים). יתרה מכך, לא נצפה שיפור בשרידות עם הזמן. לטענת החוקרים, ממצא זה עומד בסתירה להתקדמות שחלה לאחרונה בתוחלת החיים באוכלוסיות חולים פחות סלקטיביות הסובלים מרגל סוכרתית, כפי שדווח במחקרים קודמים.

החוקרים מוסיפים כי בסך הכל, השוואת התוצאות לאלו של האוכלוסייה הכללית בבריטניה הראתה כי תוחלת החיים התקצרה ב-14.4 שנים בחולים הסובלים מ-ACF וב-13.9 שנים בממוצע באלו הסובלים מכיבים נוירופתיים בכף הרגל. החוקרים סבורים כי הירידה בתוחלת החיים עשויה להיות קשורה לקלסיפיקציה המוגברת המתרחשת בעורקיהם של אנשים הסובלים מנוירופתיה, והשפעתה על המערכת הקרדיווסקולארית.

החוקרים מסכמים כי השלכות מחקרם זה הינן כי יש להכיר בסיכון הקיים עבור כל חולה הסובל מנוירופתיה ומחלה כלשהי של כף הרגל, וכי יש לעשות מאמצים כבירים לצמצם סיכון זה, וזאת באמצעות ייעוץ אודות אורח החיים, שליטה בלחץ הדם ושימוש בסטטינים ו/או אספירין.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה