Diabetes

האם קיים קשר בין רמות ויטמין D נמוכות ובין ערכי HbA1c? (מתוך Diabetes Care)

מנתוני מחקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2003-2006 עולה קשר הפוך בין רמות ויטמין D בדם ובין ערכי HbA1c, במבוגרים בגילאי 35-74 שנים, ללא היסטוריה של סוכרת.

הממצאים תומכים בקשר בין המנגנונים האחראיים לריכוז וויטמין D, משק הסוכר והתפתחות סוכרת בחלק גדול מאוכלוסיית המבוגרים בארה”ב. החוקרים כותבים כי יש לשקול ביצוע בדיקות סקר להערכת חסר וויטמין D במטופלים עם ערכי HbA1c מוגברים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 9,773 משתתפים בסקר NHANES, בגילאי 18 ומעלה. הם מדווחים על הממצאים ב-Diabetes Care.

מניתוח הממצאים עולה קשר הפוך בין רמות HbA1c ובין רמות 25-OH Vitamin D במשתתפים בגילאי 35-74 שנים, אך לא במטופלים מבוגרים או צעירים יותר. הקשר ההפוך תועד בחולים שלא דיווחו על היסטוריה של סוכרת, אך לא בחולים עם סוכרת.

הפרעה ברמות HbA1c תועדה ב-1.5% מהמשתתפים בקבוצת הגילאים 18-34 שנים, ממצאים שייתכן והקשו על זיהוי קשר כלשהו בין רמות HbA1c ובין רמות וויטמין D. ייתכן והעדר הקשר במשתתפים מבוגרים יותר נבע בנוסף מגודל מדגם קטן יותר או הושפע מהטיפול.

החוקרים מציינים כי משתתפים בקבוצת הגילאים 35-74 שנים היוו כשני-שליש מכלל המבוגרים בארה”ב. ייתכן ונדרשות בדיקות סקר לרמות וויטמין D, בעיקר באוכלוסיות בסיכון לחסר וויטמין D וסוכרת, דוגמת אוכלוסיות מיעוטים מסוימות ומטופלים שמנים.

בנוסף, הם קוראים לערוך מחקרים להבהרת התועלת של מתן תוספי וויטמין D במניעת סוכרת וקדם-סוכרת, בעיקר באוכלוסיות בסיכון גבוה.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה