Diabetes

היתרונות ארוכי הטווח של טיפול אינטנסיבי ומוקדם באינסולין בחולי סוכרת מסוג 1 (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

משני מחקרים חדשים אשר פורסמו בגיליון פברואר של ירחון Diabetes Care עולה כי טיפול אינטנסיבי באינסולין בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1 מוריד את הסיכון להתפתחות של נוירופתיה ורטינופתיה בטווח הארוך.

שני המחקרים מתבססים על מאגר ארוך הטווח של ה-Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC). מתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת, עקבו חוקרי ה-EDIC אחר מטופלים שנכללו במחקר ה-Diabetes Control and Complications Trial החשוב, אשר הראו כי טיפול אינטנסיבי (שפירושו שלוש זריקות אינסולין או יותר מדי יום או שימוש מתמשך במשאבת אינסולין) מונע סיבוכים בצורה יעילה יותר מאשר הטיפול המקובל (שתי זריקות ליום). במחקר המעקב, אשר נמשך כבר למעלה מעשור, טופלו כל הנבדקים בטיפול אינטנסיבי באינסולין.

במחקר הראשון מבין השניים, עשו החוקרים שימוש בבדיקות קליניות ובדיקות של הולכה עצבית על מנת להשוות את שיעור הנוירופתיה בין 603 חולים שטופלו בעברם בטיפול אינטנסיבי באינסולין ובין 583 חולים שטופלו בעברם בטיפול המקובל. במשך הזמן, שתי הקבוצות הראו ערכים דומים של HbA1C.

החוקרים מציינים כי בין תום המחקר המקורי ובין שנים 13-14 למעקב של EDIC, הימצאות הנוירופתיה עלתה מ-9% ל-25% בקבוצת הטיפול האינטנסיבי ומ-17% ל-35% בקבוצת הטיפול המקובל (p < 0.001). ההיארעות של נוירופתיה הייתה אף היא נמוכה יותר באלו הראשונים, ועמדה על 22% לעומת 28% בקבוצת הטיפול המקובל (p = 0.0125) . בניתוח לונגיטודינלי של הנתונים, מצאו החוקרים כי שליטה משופרת ב-HbA1C הייתה קשורה ישירות לסיכון נמוך יותר להיארעות ולהימצאות של נוירופתיה.

במחקר השני, העריכו החוקרים את ההשפעה של טיפול אינטנסיבי באינסולין במחקר המקורי על הסיכון להתפתחות רטינופתיה. בנוסף, ביקשו לבחון שמא השפעה כלשהי על סיכון זה הייתה תלויה בגיל החולה בו הוחל הטיפול האינטנסיבי באינסולין.

בקרב 1,055 מבוגרים ו-156 מתבגרים, ובמהלך עשר שנות המעקב של מחקר ה-EDIC, לא נצפה הבדל משמעותי בערכי ה-HbA1C בין חולים אשר טופלו בעברם בטיפול האינטנסיבי ובין אלו שטופלו בטיפול המקובל. באותו האופן, לא נצפה הבדל בין החולים המבוגרים לאלו הצעירים. עם זאת, בקרב אוכלוסיית החולים המבוגרים נמצא כי שימוש קודם בטיפול אינטנסיבי באינסולין הוריד את הסיכון להתפתחות רטינופתיה ב-57%, בעוד שבמתבגרים לא נצפתה תועלת שכזו לטיפול.

ניתוח נוסף של הנתונים העלה כי הסבר אפשרי לממצא זה עשוי להיות כי במהלך המעקב ארוך הטווח, צעירים אשר טופלו קודם לכן בטיפול האינטנסיבי הראו ערכי HbA1C גבוהים יותר בממוצע לעומת המבוגרים (8.1% לעומת 7.2%).

החוקרים העומדים מאחורי שני המחקרים האמורים מסכימים, כי ממצאיהם אלו מדגישים את החשיבות של שמירה על ערכי HbA1C קרובים ככל האפשר לערכי המטרה. לדבריהם, יתרונותיו של טיפול קודם באינסולין בצורה אינטנסיבית נחלשים עם הזמן באם עולות רמות ה-HbA1C.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה