Diabetes

שיעור הכישלונות המשניים של טיפול מונותרפי במטפורמין (Diabetes Care)

לא נערכו מחקרים להערכת היתרונות האפשריים של טיפול מיידי במטפורמין (גלוקופאג’), לעומת דחיית הטיפול בתרופה בחולים עם ערכי HbA1c של מתחת ל-7%, ושיעור הכישלונות של הטיפול לא נקבע.

לאור זאת, במחקר התצפיתי הנוכחי החוקרים ביקשו להעריך את שיעור הכישלונות של טיפול מונותרפי במטפורמין, בחולים שבעברם תיעוד כי טיפול במטפורמין הביא לירידת ערכי HbA1c מתחת ל-7%.

הסקירה התבססה על רשומות רפואיות אלקטרוניות, שכללו 1799 חולי סוכרת מסוג 2, כאשר בין השנים 2004-2006 תועדה ירידה של ערכי HbA1c אל מתחת ל-7% לאחר התחלת טיפול מונותרפי במטפורמין כטיפול הפומי הראשון נגד היפוגליקמיה. כישלון משני הוגדר בנוכחות עליה בערכי HbA1c לערכים של 7.5% ומעלה, או הוספת או החלפת הטיפול תרופות אנטי-היפרגליקמית אחרת.

החוקרים מצאו כי שיעור הכישלונות המשניים עמד על 42% (748 חולים), כאשר שיעור הכישלונות הממוצע עמד על 17% בכל שנה. שיעור הכישלונות המתוקן לגיל וערכי HbA1c, בקרב חולים שהתחילו בטיפול במטפורמין בתוך שלושה חודשים מאבחנת סוכרת עמד על 12.2% בשנה. בחולים שהחלו בטיפול בזמן שערכי HbA1c עמדו על מתחת ל-7% שיעור הכישלונות המתוקן עמד על 12.3% בשנה.

הגורמים היחידים שניבאו כישלון משני כללו את גיל החולים, משך מחלת הסוכרת וערכי HbA1c בתחילת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה קשר בין טיפול מוקדם במטפורמין ובין תועלת ממושכת יותר של הטיפול התרופתי. ייתכן כי הסיבה לכך היא שימור טוב יותר של תפקוד תאי ביתא, אך החוקרים מכירים בכך שממצאים אלו מוגבלים לאור מבנה המחקר. הם ממליצים להתחיל בטיפול במטפורמין בשלב מוקדם לאחר אבחנת סוכרת, ובזמן שערכי HbA1c נמוכים, במטרה לשפר את משך התועלת בטיפול ולדחות את הצורך בהתאמת הטיפול והפחתת הסיבוכים הקשורים בכישלון הטיפול.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה לקבוע אם טיפול מוקדם במטפורמין מפחית את הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים ומאקרווסקולאריים.

Diabetes Care published early online December 29th 2009

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה