Diabetes

האם הפסקת עישון מעלה את הסיכון בטווח הקצר לסוכרת מסוג 2? (מתוך Ann Int Med)

ממחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine עולה כי למרות שעישון סיגריות מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2, הפסקת עישון מנבאת עליה בסיכון בטווח הקצר להתפתחות סוכרת מסוג 2 .

לדברי החוקרים, הפסקת עישון היא גורם מנבא מוכח להיארעות סוכרת מסוג 2, אך השפעות הפסקת עישון על הסיכון לסוכרת אינן-ידועות.

מטרת מחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) הייתה לבחון את ההשערה לפיה הפסקת עישון מובילה לעליה בסיכון לסוכרת בטווח הקצר, ייתכן שהדבר נובע מעליה במשקל בעקבות הפסקת עישון. מדגם המחקר כלל 10,892 מבוגרים בגיל העמידה, ללא סוכרת בעת הגיוס למחקר, בין השנים 1987 ו-1989. ראיונות שנערכו בתחילת המחקר ובביקורי מעקב במהלך המחקר שימשו להערכת מצב העישון.היארעות סוכרת נקבעה על-בסיס בדיקת רמות סוכר בצום עד 1998 ועפ”י דיווח-עצמי של אבחנת רופא או נטילת תרופות לטיפול בסוכרת עד שנת 2004.

במהלך תשע שנות מעקב, 1254 מבוגרים משתתפים אובחנו עם סוכרת מסוג 2. בקרב מבוגרים בשליש העליון של שנות-קופסא, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, יחס הסיכויים המתוקן להיארעות סוכרת עמד על 1.42 (95% CI = 1.20-1.67).

בשלוש שנות המעקב הראשונות, 380 משתתפים הפסיקו לעשן. בהשוואה למבוגרים שמעולם לא עישנו, יחס הסיכויים להיארעות סוכרת בקרב מעשנים בעבר, אלו שהפסיקו לעשן לאחרונה ומעשנים בהווה, עמד על 1.22 (95% CI = 0.99-1.50), 1.73 (95% CI = 1.19-2.53) ו-1.31 (95% CI = 1.04-1.65), בהתאמה, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, השכלה, השמנה, פעילות גופנית, רמת שומנים, לחץ דם ומרכז מחקר ARIC. הסיכונים ירדו באופן דרמטי לאחר תקנון נוסף לשינוי במשקל וספירת תאי דם לבנים.

הסיכון הגבוה ביותר להתפתחות סוכרת מסוג 2 תועד במהלך 3 השנים הראשונות לאחר הפסקת עישון (HR = 1.91,  95% CI = 1.19-3.05), אך הסיכון ירד בהדרגה ל-0 לאחר 12 שנים.

החוקרים כותבים כי עישון סיגריות מנבא היארעות סוכרת מסוג 2, אך הפסקת עישון מובילה לסיכון מוגבר בטווח הקצר. בקרב מעשנים בסיכון לסוכרת, לצד הפסקת עישון יש לנקוט בגישות שונות למניעת סוכרת ואבחנה מוקדמת של סוכרת.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, שאינו מאפשר לקבוע סיבתיות; אפשרות לערפלנים שיירים, גם עם תקנון זהיר לגורמי סיכון ידועים לסוכרת; העדר אישור של אבחנת סוכרת כפי שדווח עצמאית,; הערכת סוכרת ומצב עישון על-בסיס ראיון טלפוני; ייצוג לא-מספק של מעשנים בשנות המעקב המאוחרות בשל תמותה מוגברת או שיעורי היענות נמוכים.

למרות הקשר המוכח- היטב בין עישון ובין הסיכון לסוכרת בטווח הארוך, נראה כי הפסקת עישון מובילה לעליה קצרת-טווח בסיכון לסוכרת. החוקרים מזכירים את היתרונות הרבים בהפסקת עישון, העולים על הסיכון בטווח הקצר. מהתוצאות עולה מניעת עישון עדיפה על הפסקת עישון כאמצעי להפחתת הסיכון להיארעות סוכרת באוכלוסיה הכללית.

Ann Int Med. 2010;152:10-17

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • ניתוח בריאטרי יעיל יותר מטיפול תרופתי להפחתת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים ומג'וריים בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (J Am Coll Cardiol)

    ניתוח בריאטרי יעיל יותר מטיפול תרופתי להפחתת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים ומג'וריים בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (J Am Coll Cardiol)

    בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה והשמנת-יתר, ניתוח מטבולי לעומת טיפול לא-תרופתי מלווה בסיכון נמוך יותר משמעותית להיארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין טיפול קודם שהוכח כמפחית סיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה בחולים עם […]

  • האם איזון מוצלח של גורמי סיכון מונע את הסיכון המוגבר לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Eur J Intern Med)

    האם איזון מוצלח של גורמי סיכון מונע את הסיכון המוגבר לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Eur J Intern Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Internal Medicine עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, איזון אופטימאלי של גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם ביטל לחלוטין את הסיכון המוגבר לתמותה מכל-סיבה באוכלוסייה זו, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, ההשפעה המגנה הנ”ל תוארה רק בקרב חולים ללא היסטוריה של מחלת עורקים כלילית. […]

  • מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בעומס גדול יותר של טרשת עורקים כליליים וסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד, כאשר הסיכון מוגבר עוד יותר בנוכחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחלות האוטואימוניות מלוות בסיכון […]

  • מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן α-1 – Doxazosin, Terazosin או Alfuzosin – ובין סיכון מופחת לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים, בהשוואה לטיפולים תרופתיים אחרים. השערת המחקר הייתה כי עליה בזמינות אנרגיה במוח עשויה להאט או למנוע תהליכים נוירו-דגנרטיביים, ייתכן הודות להפחתת הצטברות […]

  • גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Foot and Ankle Surgery עולים מספר גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים לאחר אבחנה של כף רגל סוכרתית, כולל בית החולים בו אושפז החולה לראשונה, זיהום אתר ניתוחי, אלח-דם והיפרדות הגדם. כף רגל סוכרתית הינה סיבוך אפשרי של סוכרת, עם שיעורי הימצאות כיב של 6.3%. אשפוזים חוזרים לבית החולים […]

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה