Diabetes

גלולות למניעת הריון מגדילות את התנגודת לאינסולין במתבגרות עם שחלות פוליציסטיות (Fertil Steril)

ממחקר חדש עולה כי לגלולות למניעת הריון השפעות חיוביות במתבגרות הסובלות מתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS Polycystic Ovary Syndrome), אך יש להן גם השפעה שלילית על התנגודת לאינסולין.

החוקרים מסבירים כי במתבגרות רבות ההסובלות מ-PCOS יש ירידה ברגישות לאינסולין, תנגודת כבדית לאינסולין, והיפר-אינסולינמיה קומפנסטורית. גלולות למניעת הריון עלולות להחמיר מצבים אלו.

החוקרים בדקו את ההשפעות של שני גלולות למניעת הריון משולבות, המכילות Cyproterone או Desogestrel, כמרכיבים פרוגסטוגניים, על מטבוליזם של פחמימות, בקרב 36 מתבגרות עם PCOS.

למרות שמדדי BMI ויחס מותן-ירך נותרו קבועים במהלך הטיפול, 3 מטופלות פיתחו Impaired Fasting Glucose, ו-3 אחרות פיתחו Impaired Glucose Tolerance, לאחר 12 חודשי טיפול.

מהתוצאות עולה כי יחס גלוקוז לאינסולין בצום ירד לאחר 12 חודשי טיפול בשתי הקבוצות, אך הירידה היתה בעלת חשיבות סטטיסטית רק בקבוצת Cyproterone. בדומה, הרגישות לאינסולין ירדה משמעותית והפרשת אינסולין עלתה משמעותית רק בקרב מטופלות Cyproterone.

שתי התרכובות המשולבות של גלולות למניעת הריון נמצאו יעילות בהבטחת המחזור התקין ובהורדת שכיחות שיעור-יתר (Hirsutism) במתבגרות עם PCOS. לשני הטיפולים יש השפעות לא-רצויות על התנגודת לאינסולין. עם זאת, כפי שהוצע בעבר, ההשפעה אינה משיגה חישובת קלינית משמעותית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקשר החיובי בין ערכי אינסולין ובין ערכי BMI בנשים עם PCOS מרמז לכך שיש לעודד ירידה במשקל ופעילות גופנית במתבגרות הסובלות מהשמנת-יתר, ביחד עם תמיכה פסיכולוגית, בכדי לשפר את המאפיינים הקליניים והמטבוליים של התסמונת.

Fertil Steril 2006;85:420-426.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה