Diabetes

רמות המגנזיום בסרום בילדים שמנים נמוכה יותר וקשורה לתנגודת אינסולין ? (Diabetes Care)

מחסור במגזניום בילדים שמנים קשור להתפתחות של תנגודת אינסולין (IR), כך עולה מתוצאות מחקר המתפרסם במהדורת מאי של Diabetes Care.

החוקרים משערים שהמחסור נגרם כתוצאה של חסר בצריכה תזונתית. החוקרים מציינים שמחסור במגנזיום כבר נמצא קשור לתנוגדת אינסולין ולסיכון מוגבר לסוכרת סוג 2 במבוגרים.

החוקרים השוו בין 24 ילדים לא סוכרתיים אך סובלים מהשמנת יתר (שה-BMI שלהם נמצא באחוזון ה-85 ומעלה) עם 24 ילדים תואמים מבחינת התפלגות מינים שרמות ה-BMI שלהם היו מתחת לאחוזון ה-85 , כקבוצת ביקורת. ההשואה כללה רמות מגנזיום בסרום, רגישות לאינסולין, צריכה תזונתית של מגנזיום על בסיס שאלון תזונה, והרכב גוף ע”פ בדיקה פלתיסמוגרפית.

רמת המגנזיום הממוצעת בסרום הייתה 0.748 מ”מול/ל’ בילדים השמנים, ו-0.801 בילדים עם המשקל התקין, כשההבדל היה מובהק סטטסיטי. רמת המגנזיום בסרום הייתה קשורה באופן הפוך (r=-0.36) עם רמות אינסולין בצום, וקשורה בקשר ישיר (r=0.35) עם מדד לרגישות אינסולין כמותי (QUICKI ).

צריכה ממוצעת של מגנזיום הייתה 0.12 מ”ג/קק”ל בילדים השמנים ו-0.14 מ”ג/קק”ל בילדים בקבוצת הביקורת.  צריכת מגנזיום הייתה קשורה באופן הפוך לאינסולין בצום (r=-0.43) ובאופן ישר עם עם רגישות לאינסולין (r=0.43) למדד ה-QUICKI .

ילדים רזים צרכו יותר מגנזיום מירקות ירוקים, דגים, יוגורט, שקדים וחמאת בוטנים מאשר ילדים שמנים. למרות שחלב הוא מקור חשוב למגנזיום, לא היה פער בצריכת מגנזיום מחלב או מכלל המקורות בין שתי הקבוצות.

מגבלות המחקר כללו תכנון צולב, שיעור גבוה של ילדים אפרו-אמריקאיים בקבוצת השמנים, וחוסר אמצעי מדידה של מגנזיום אינטרהסלולרי. 

החוקרים מסכמים שהקשר בין חוסר במגנזיום ותנגודת אינסולין נמצא בקרב ילדים. החוסר ברמות מגנזיום בסרום בילדים שמנים עשויים להיות משניים לצריכת מופחתת של מגנזיום בתזונה..הערכה נוספת דרושה להחליט אם צריכה מוגברת של מזונות עשירים במגנזיום תהיה בעלת תועלת בשיפור הרגישות לאינסולין ומניעת סוכרת סוג 2 בילדים.

Diabetes Care. 2005;28:1175-1181

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה