Diabetes

מודל פשוט משמש לזיהוי כיבים שאינם צפויים להרפא בחולי סוכרת

חוקרים מדווחים לאחרונה על מציאת דירוג פרוגנוסטי המתבסס על גודלו וחומרתו של פצע ועל משך הזמן בו הוא קיים, המאפשר זיהוי כיבים נוירופתיים המופיעים ברגליים של חולי סוכרת, שלא סביר שיחלימו במתן טיפול סטנדרטי.

בכדי לפתח את המודל, בדקו החוקרים את תוצאות הטיפול ב-27,000 נבדקים שטופלו באחד מ-150 המרכזים שבהם נערך המחקר בין השנים 1999 ו-2000.

על-פי הדיווח, כל הנבדקים סובלים מסוכרת ובכולם נמצא מחזור דם פריפרי מספק, אך חסר סנסציה מגינה. החוקרים מדווחים כי הטיפול כלל דאגה הולמת לפצע, וניקוי שלו בהתאם להנחיות המעודכנות של האגודה האמריקאית לסוכרת.

החוקרים ביססו את המודל על תוצאות בקרב 70% מקבוצת הנבדקים, כש-47% מהם סבלו מכיבים שהחלימו בתוך 20 שבועות. תוצאות הטיפול בקרב 30% הנבדקים הנותרים שימשו למתן תקפות למודל.

החוקרים העריכו את התוצאות בהתבסס על כמה משתנים: מין, גיל, מספר הכיבים ומשך הימצאותם, גודל הכיב הראשון ודרגת חומרתו. הם השתמשו במודל מתפצל שבו ניתנה נקודה אחת לכיב שחומרתו דורגה מעל 3 בסקאלה שנעה בין 0 ל-6, לכיב שגודלו מעל 2 ס”מ, ולכיב שקיים מזה למעלה חודשיים. בדו”ח מצויין כי הכללה של גורמים נוספים יצרה עליה קטנה בלבד ברמת הדיוק של המודל.

בחולים שקיבלו 0 נקודות במערכת המודל נמצא סיכוי של 33% שלא יופיע ריפוי במשך 20 שבועות של הטיפול, אך באלו שקיבלו 3 נקודות עלה הסיכוי לכך שלא תופיע החלמה ל-79%.

החוקרים כותבים כי בהשוואה לנבדקים בקבוצה שבה הוערכה תקפות המודל, נמצא כי למודל הפשוט תקפות פנימית ברמה מצויינת. 

החוקרים מסבירים כי המודל המוצע עשוי לשמש כחלק מטיפול שגרתי בכדי לקבוע עבור חולה את סיכוי הכיב להחלים במתן טיפול סטנדרטי. הם מאמינים כי המודל יהיה שימושי גם בסריקת נבדקים לצורך ניסויים קליניים.  

Am J Med 2003;115:627-631.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה