Dermatology other

לימפאדמה של גפה תחתונה מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות עוריות (Mayo Clinc Proceedings)

לימפאדמה של גפה תחתונה מלווה בסיכון מוגבר לכלל סוגי הממאירויות העורית של הגפיים התחתונות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Mayo Clinic Proceedings.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החקורים את הנתונים ממאיו קליניק אודות כלל החולים עם אבחנה של לימפאדמה של גפה תחתונה, תוך התמקדות בחולים עם קודי ICD לאבחנה של לימפאדמה.

מדגם המחקר כלל 4,437 חולים עם קוד אבחנה של לימפאדמה בין השנים 2000 עד 2020, אשר נבחנו אל מול 4,437 ביקורות תואמות. הרשומות הרפואיות של חולים עם אבחנה של ממאירויות עוריות נבחנו ידנית במטרה לקבוע אם סרטן עור ו/או הטיפול בממאירות היו הגורם ללימפאדמה; החוקרים הוציאו מהמחקר ממאירויות העלולות לגרום ללימפאדמה משנית.

מדובר במחקר הראשון בקנה מידה גדול להערכת הקשר בין לימפאדמה של גפה תחתונה ובין הסיכון לממאירות גפה תחתונה.

החוקרים מדווחים כי 211 חולים (4.6%) עם לימפאדמה של גפה תחתונה אובחנו עם ממאירות עורית של גפה תחתונה, זאת בהשוואה ל-89 חולים (2%) בקבוצת הביקורת.

בקרב חולים עם לימפאדמה של גפה תחתונה, הסיכון לממאירות עורית היה גבוה כמעט כפליים (יחס סיכון של 1.98, רווח בר-סמך 95% של 1.43-2.74), כולל כלל סוגי הממאירויות העוריות.

מהנתונים עולה כי 19 מבין 24 חולים עם לימפאדמה חד-צדדית של גפה תחתונה תועדה היסטוריה של דיכוי חיסוני. בתת-קבוצה זו, הסיכון לממאירות עורית באותה גפה היה גבוה יותר, בהשוואה לגפה הלא-מעורבת (87.5% לעומת 33.3%, p<0.05) והסיכון לממאירות עורית היה גבוה פי 2.65 בצד עם לימפאדמה, בהשוואה לצד ללא לימפאדמה (רווח בר-סמך 95% של 1.17-5.99, p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הצורך בהקפדה על דרגת חשד גבוהה לממאירויות עוריות באתרים עם לימפאדמה.

Mayo Clinc Proceedings, Nov 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה