Dermatology other

סירופ אנטי היסטמין חדש עם מנגנון פעולה כפול, לא מרדים מתאים לשימוש בילדים הסובלים מנזלת אלרגית, גודש באף ואורטיקריה

נזלת אלרגית עונתית היא בעיה נפוצה ופוגעת בכ-30% מהאוכלוסייה. הנזלת יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות ולהיות מלווה בשיעול טורדני ואף לעורר אסתמה. ביטויים נוספים כוללים עיניים צורבות, גודש וחסימה אפית ולעיתים גרד בעור. כאשר  מדובר בילדים ובעיקר פעוטות, התופעות גורמת לאי נוחות וסבל רב עם פגיעה של ממש באיכות החיים.

אנחנו עדים לכך, שאלרגיה היא תופעה שהולכת ומחמירה לאורך העשורים האחרונים.  לפי נתוני משרד הבריאות: 2.8% מהילדים עד גיל 3 סובלים מאלרגיה כלשהי.

לאחרונה נכנס לשימוש בישראל אנטי היסטמין בעל מנגנון פעולה כפול, לטיפול בנזלת אלרגית ובאורטיקריה. מדובר בתרופה עם החומר הפעיל רופטדין, אשר חוסמת פעולה של שני חלבונים בתהליך האלרגיה: האחד הוא ההיסטמין המוכר, והשני נקרא PAF –  (Platelet activating factor).

בדומה להיסטמין, גם PAF יכול לגרום לתסמיני גרד, גודש אפי ונזלת ומחקרים הראו שחסימה של שני החלבונים הללו מפחיתה משמעותית את התסמינים, זאת לצד זמן פעולה מהיר של 15 דק’.  ניתן ליטול את הטיפול בסירופ (לילדים) ובכדורים (למבוגרים). הטיפול שכבר מוכר בעולם, זמין כעת גם בישראל.

אורטיקריה הינה אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר וההערכות הן כי 15%-25% מהאוכלוסייה יסבלו ממנה לפחות פעם אחת במהלך החיים. אורטיקריה הנקראת בעברית סרפדת ומתאפיינת בגירוד ובהופעת פריחה (בצורה של אבעבועות קטנות או חבורות אדומות) על פני העור. הפריחה נעלמת במקרים רבים מעצמה לאחר מספר שבועות אך הגירוד גורם לסבל רב. לעיתים המצב מתארך – הפריחה מופיעה, נעלמת ואז צצה במקום אחר.

פרופ’ אהרון קסל, מנהל מחלקת אלרגיה ואימנולוגיה קלינית, מרכז רפואי בני ציון, חיפה:

“הטיפול המשולב של אנטי היסטמין ואנטי PAF מהווה חידוש והרחבת הארסנל הטיפולי במחלות מאד נפוצות כגון גודש אפי אלרגי ואורטיקריה”, מסביר פרופ קסל, “לצד העובדה  שיש לנו סירופים נוספים שיכולים לסייע לילדים כגון לורסטין ואריוס, מאידך, היחיד שלו שני מנגנוני עיכוב למתווכי אלרגיה הוא  רופטדין. בנוסף, הטיפול אינו גורם לישנוניות או הרדמות כמו טיפות פניסטיל שמסייעות לגירודים ולאדמומיות. הבטיחות לצד מהירות השפעה יכולים לסייע להורים ולצוות הרפואי לתת מענה מהיר לבעיות שהרבה מאד ילדים ופעוטות סובלים  ממנה באמצעות נטילה קלה של סירופ.   מצויים בידינו נתונים רבים על בטיחות התרופה, ובפרט במתן שלה בצורת סירופ לילדים. כמו כן, הוכח כי התרופה אינה גורמת לעייפות או הרדמות. לאור כל זאת ניתן להשתמש ברופטדין כבר בתחילת הטיפול בנזלת אלרגית ובאורטיקריה”.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה