Dermatology other

רמות קורטיזול בשיער מעידות על חשיפה ממושכת לאירועי דחק בילדים (Pediatrics)

רמות קורטיזול בשיער עשויות לשמש סמן לדחק ממושך בילדים ולסייע כאמצעי חליפי להערכת השפעות דחק על המצב הבריאותי של ילדים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Pediatrics.

במחקר פרוספקטיבי החוקרים מצאו קורלציה בין רמות הקורטיזול בשיער באם ובילד; הם זיהו קשר בין רמות קורטיזול גבוהות יותר ובין סמנים לעקה פסיכו-סוציאלית בילדים. קורטיזול בשיער עשוי לשמש כסמן חדש להערכת חשיפה לדחק במהלך החודשים האחרונים, ועשוי לסייע במיוחד במחקרים להערכת דחק בילדים .

החוקרים בחנו את רמות קורטיזול בשיער כסמן אפשרי לדחק ממושך במדגם של 100 ילדים במחקר All Babies in Southeast Sweden Study. דגימות שיער נאספו באופן פרוספקטיבי מילדים בגילאי 1, 3, 5 ו-8 שנים ומהאימהות שלהן במהלך הטרימסטר השני והשלישי.

החוקרים זיהו קורלציה בין ריכוזי קורטיזול בשיער האימהות במהלך הטרימסטר השני והשלישי וריכוזי הקורטיזול בשיער הילדים בגילאי שנה ושלוש שנים . הממצאים הצביעו על קשר ליניארי של רמות הקורטיזול בשיער עם הזמן; הרמות ירדו בהדרגה והתייצבו עד גיל שמונה שנים. מכאן עולה כי לתגובה לדחק פיזיולוגי נקודת סף, עם התייצבות המשפיעה על רמות קורטיזול בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין רמות הקורטיזול בשיער הילדים ובין משקל הלידה (p=0.020), גודל שאינו תואם לגיל ההיריון (קטן או גדול לגיל ההיריון) ומגורים בדירה בהשוואה לבית (p=0.049), כמו גם גורמים אחרים הקשורים עם חשיפה לדחק פסיכוסוציאלי.

Pediatrics. Published online October 7, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה