Dermatology other

מה בין צריכת קרטונואידים וויטמין A ובין הסיכון למלנומה? (Journal of Investigative Dermatology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Investigative Dermatology עולה קשר אפשרי בין צריכת רטינול מתוספים אינדיבידואליים ובין הפחתת הסיכון למלנומה.

החוקרים מציינים את העלייה בהיארעות מלנומה והפרוגנוזה הגרועה של המחלה בשלבים מתקדמים, וכותבים כי אלו סיבות מספקות בכדי לזהות גישות חדשות לטיפול כימותרפי. הם דנים בעדויות שהצטברו בנושא ולפיהן וויטמין A ונגזרותיו עשויים לספק הגנה מפני מחלה זו וממשיכים ומציגים את ממצאי המחקר הנוכחי, בו בחנו את הקשר בין הסיכון למלנומה ובין צריכת רטינול וקרטונואידים.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר VITAL (VITamins And Lifestyle) שנערך בארצות הברית ונועד לבחון את הקשר בין תוספי תזונה ובין הסיכון למחלות ממאירות. המחקר כלל קרוב ל-70,000 גברים ונשים, בגיל ממוצע של 62 שנים, מרביתם (63%) סבלו מעודף משקל או השמנת-יתר. לאחר מעקב ממוצע של 5.84 שנים דווח על 566 מקרים חדשים של מלנומה; המחלה הייתה נפוצה הרבה יותר בגברים, באלו עם רמת השכלה גבוהה יותר ואלו עם גוון עור בהיר וסיפור משפחתי או אישי של מלנומה.

באמצעות ניתוח סטטיסטי בחנו החוקרים את יחס הסיכון למלנומה עם הרגלי תזונה, תוספים שונים וצריכת וויטמין A וקרטונואידים (כולל ביתא-קרוטן, לוטאין וליקופן) לאחר תקנון לגורמי סיכון למלנומה.

בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספי רטינול, בקרב אלו שנטלו את התוספים בהווה (יחס סיכון של 0.60), אך לא באלו שנטלו אותם בעבר (חס סיכון של 0.90) נרשמה ירידה בסיכון למלנומה. הקשר עם טיפול נוכחי בתוספי רטינול נבע בעיקר מירידה בסיכון למלנומה בנשים (יחס סיכון של 0.27), אך לא בגברים (יחס סיכון של 0.83, P=0.64).

עם צריכת תוספי רטינול בכמות העולה על זו הקיימת בפורמולות נפוצות של מולטי-ויטמינים (מעל 1,200 מיקרוגרם ביום) תועדה מובהקות סטטיסטית גבולית (יחס סיכון של 0.74); עם זאת, הקשר לא היה ליניארי (p=0.25).

לא נמצא קשר בין צריכת רטינול ממוצרי מזון והשילוב של תוספים וצריכה תזונתית ובין הסיכון למלנומה, וכן, לא תואר קשר עם צריכת ביתא-קרוטן.

מעט מאוד משתתפים שנטלו תוספי לוטאין או ליקופן פיתחו מלנומה (פחות מעשרה משתתפים) ולמחקר אין עוצמה סטטיסטית מספקת לזיהוי קשר עם צריכת התוספים.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי תוספי וויטמין A עשויים לסייע במניעת התפתחות מלנומה. עם זאת, הם מכירים במגבלות המחקר, כולל העדר מידע בנוגע לחלק מגורמי הסיכון למלנומה, העדר מדידות של רמות רטינול או קרטונואידים בדם והעובדה כי לא ניתן להכליל את הממצאים על אוכלוסיות אחרות.

Journal of Investigative Dermatology advance online publication 1 March 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה