Dermatology other

מתן וגינלי של אמצעי מניעה עשוי להיות יעיל (Fertil Steril)

על פי תוצאות מחקר קטן שדווח בגיליון יולי של Fertility and Sterility, מתן וגינלי של אמצעי מניעה במקרי חירום (EC) עשוי להיות יעיל.

מתן וגינלי, שלא כמו אורלי, של הורמונים נמנע מחשיפה לדרכי העיכול וכן מטבוליזם במעבר ראשון בכבד, ומאפשר השפעה מקומית ישירה של הורמוני המין על האנדומטריום. מנגנון הפעולה של אמצעי מניעה אורלים פועל כנראה דרך עיכוב ביוץ עם אפשרות לפעולה ישירה על האנדומטריום. לעומת זאת, חסר מידע בנושא השפעת EC וגינלים על הפרשת גונדוטרופין.

במחקר פרוספקטיבי זה, 5 מתוך 9 נשים שקיבלו מחזור קיבלו 1,000 µg של levonorgestrel עם 200 µg אתיניל E2 (פעמיים ממינון Yuzpe הסטנדרטי) דרך הנרתיק וטיפול Yuzpe סטנדרטי אורלי שבוע לאחר מכן. 4 הנבדקות האחרות קיבלו 1,500 µg של levonorgestrel דרך הנרתיק (פעמיים מינון Plan B סטנדרטי) וטיפול Plan B סטנדרטי אורלי לאחר שבוע.

נבדקו רמות גונדוטרופין בסרום, גלובולין הפטי, ורמות אנדרוגן בערך בסיס, בזמן שיא של levonorgestrel ו-24 שעות לאחר מכן. 4 הטיפולים דיכאו גונדוטרופין, גלובולין הפטי ורמות אנדרוגן לרמה דומה, עם חזרה לערך הבסיס לאחר 24 שעות.

החוקרים הסיקו כי רמות גבוהות של levonorgestrel בטיפולי EC הובילו לדיכוי ישיר וזמני של גונדוטרופין, גלובולין הפטי ורמות אנדרוגן. השפעה זו דומה לאחר מתן וגינלי ואורלי של EC. לכן, מתן וגינלי עשוי להיות יעיל כמו מתן אורלי.

מיגבלות מחקר כללו מספר נבדקים קטן וחוסר יכולת לזהות הבדלים משמעותיים סטטטסטית ברמות דיכוי גונדוטרופין, גלובולין הפטי ואנדרוגן שהושגו עם EC אורלי ווגינלי.

תוצאות פרהלימינריות אלו מציעות כי מתן וגינלי של EC, במינון פי 2, היא אפשרות אלטרנטיבית למתן אורלי ועשויה להראות אותה יעילות במחקרים קלינים עתידיים.

לידיעה במדסקייפ

Fertil Steril. 2005;84:40-45

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה