Dermatology other

סקירה מערכתית: התערבויות לטיפול בקרצינומת תאי הבסיס של העור (BMJ)

מטרת הסקירה שפורסמה לאחרונה הינה לבחון את השפעות הטיפולים השונים בקרצינומה של תאי הבסיס (basal cell carcinoma) באמצעות סקירה מערכתית של מחקרים אקראיים ומבוקרים.

תוצאת המדידה העיקרית היתה הישנות של קרצינומת תאי הבסיס כעבור 3 שנים ומעלה, שנבדקה באופן קליני. מחקרים שנכללו הם מחקרים אקראיים ומבוקרים אודות התערבויות שונות לטיפול בקרצינומת תאי הבסיס שהימצאותה אומתה היסטולוגית.

זוהו 25 מחקרים מתאימים שבחנו 7 קטגוריות טיפוליות. רק מחקר אחד העוסק בהסרה ניתוחית לעומת הקרנות הכיל מידע אודות  תוצאת המדידה העיקרית, והוא העיד על גידולים עיקשים יותר משמעותית ושיעור השנות גבוה משמעותית בקבוצה שקיבלה הקרנות, בהשוואה לקבוצה שעברה ניתוח (OR 0.09, 95%CI, 0.01-0.67). מחקר אחד השווה בין cryotherapy לבין ביצוע ניתוח, והגיע לתוצאות שאינן חד-משמעיות כעבור שנה אחת. בהשוואת ההקרנות ל-cryotherapy, נמצא שיעור השנות גבוה משמעותית כעבור שנה אחת בקבוצה שטופלה באמצעות cryotherapy. מחקרים ראשוניים מעידים על שיעור הצלחה של 87%-88% של קרם imiquimod בטיפול בקרצינומה שטחית של תאי הבסיס לטווח הקצר, למרות שהקרם לא השווה עדיין לטיפול בניתוח. לא התקבלו עדויות עקביות בנוגע לצורות הטיפול האחרות.

החוקרים נוכחו כי מחקרים בודדים בלבד ברמה טובה בוצעו אודות הפרוצדורות המשמעות לטיפול בסרטן הנפוץ ביותר בבני האדם. רוב המחקרים כללו נבדקים שסבלו מקרצינומה של תאי הבסיס באזורים המצויים בסיכון נמוך. רק מחקר אחד בדק את שיעור ההישנות כעבור 4 שנים; יש להתייחס בזהירות לשיעורי ההישנות שהתקבלו כעבור שנה אחת בלבד. נראה כי ניתוח והקרנות הם הטיפולים היעילים ביותר; בניתוח התקבלו שיעורי הכישלון הנמוכים ביותר. טיפולים אחרים עשויים לשמש גם כן, אך יש להשוות אותם לביצוע ניתוח.

BMJ. 2004 Sep 13

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה