Dermatology other

טיפול פוטודינמי עם חומצה אמינולוולינית יעיל עבור multiple actinic keratoses ונזק קרינתי מפושט (Arch Dermatol)

טיפול פוטודינמי עם חומצה אמינולוולינית יעיל עבור multiple actinic keratoses (AKs) ונזק קרינתי מפושט (diffuse photodamage).

מחקר ראשון העריך את היעילות והבטיחות של טיפול פוטודינמי עם ח. אמינולוולינית ב- AKs של הפנים והקרקפת. לשם כך נבדקו 243 חולים עם 4 עד 15 נגעים. 181 מהחולים חולקו אקראית לטיפול במשחה של 20% ח. אמינולוולינית או לקבלת פלסבו, 14 עד 18 שעות לפני טיפול פוטודינמי.

כל החולים טופלו במנה של 10 ג’אול לסנטימטר רבוע אור כחול פלואורסנטי(417 ± 5 nm) . בתום 12 שבועות, לפחות 75% מהנגעים נעלמו ב- 89% מהמטופלים. ב- 73% מהחולים היתה תגובה מלאה לטיפול. שיעור התגובה לנגע היה גבוה משמעותית בקבוצת הטיפול, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

מחקר שני העריך את היעילות של טיפול פוטודינמי עם ח. אמינולוולינית, עם אינקובציה קצרה ובשטח נרחב, עבור AKs ונזק מפושט מקרינה.

לאחר חודש, 86% עד 95% מהנגעים נעלמו בעקבות זמני אינקובציה של שעה עד שלוש שעות עם ח. אמינולוולינית.

במחקר השתתפו 18 חולים עם לפחות 4 נגעי AKs שאינם היפרטרופים ונזק קרינתי קל עד בינוני. כל החולים טופלו במשחת 20% ח. אמינולוולינית שנמרחה על פני כל שטח הפנים, וחולקו אקראית לזמן הדגרה של שעה, שעתיים או שלוש שעות. לאחר מכן החולים נחשפו לאור כחול פלואורסנטי בדומה למחקר הראשון. לא נרשם הבדל משמעותי בתוצאות שהושגו עם זמני הדגרה שונים.

נזק קרינתי, שהוערך בעזרת ה- Griffiths eight-point scale, השתפר בצורה מתונה (0.7 נקודות) ב- 10 חולים שהוערכו לאחר 5 חודשים. נרשם שיפור מסויים גם בקמטים עדינים ובפיגמנטציה. הטיפול לא הביא לשיפור בקמטים גסים.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי ראיות שהצטברו במשך יותר מ- 25 שנים מראות כי טיפול פוטודינמי הינו בטוח, סלקטיבי יחסית, מביא לתוצאות קוסמטיות טובות ויכול אף להביא להיפוך של נזק קרינתי.

Arch Dermatol. 2004;140:33-40, 41-46, 116-120

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה