Dermatology other

שימוש יעיל ב-Polidocanol Microfoam בטיפול בפגמים מולדים בהיווצרות הורידים

מחקר חדש מוצא כי ביצוע Sclerotherapy באמצעות polidocanol microfoam יעיל ברוב החולים עם פגמים מולדים בהיווצרות מערכת הורידים. 

החוקרים מסבירים כי כשהפגם בהיווצרות הוא בינוני בגודלו הפתרון המועדף הוא התערבות כירורגית, אך כשהפגם נרחב יותר ניתוח עלול לגרום לאובדן התפקוד המוטורי, לנזק עצבי, ולדימום כבד. לדבריהם, ניתן להשתמש ב-sclerotherapy בכדי להפחית את גודל הפגיעה לפני או אחרי הניתוח.

החוקרים מציגים תאור ראשון מסוגו של מתן microfoam לחולים עם פגמים בהיווצרות מערכת הורידים. הם טוענים כי גישה חדשנית זו עשוייה להרחיב את השימוש ב-sclerotherapy ולהתגבר על מגבלות ה-sclerosants בצורתם הנוזלית. 

לדברי החוקרים, קשה לשלוט על הכמות הניתנת בשימוש בנוזלי ה-sclerosants בשל הדילול בדם ובשל הפיזור הבלתי רגיל של כלי הדם. Sclerosant microfoam מכיל מיקרו-בועות של CO2 שמגדילות את שטח הפנים בהשוואה לנוזל. בנוסף, הן מאפשרות מגע אחיד בין ה-sclerosant והאנדותל שכן ה-polidocanol  דוחק את הדם. 

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי המסתמך על רישומים רפואיים, צילומים צבעוניים לפני ואחרי הטיפול, ומדידות ב-sonogram ו/או MRI שבוצעו בקרב הנבדקים. בקרב 50 הנבדקים, 19 סבלו מפגמים מוגבלים בהיווצרות הורידים, 16 סבלו מפגמים של ורידים מחלחלים, ו-15 סבלו מסינדרום Klippel Trenaunay.

sclerotherapy בוצעה דרך העור בהזרקה מונחית אולטראסאונד של polidocanol microfoam בריכוזים של 0.25% עד 4%. מספר החזרות על הטיפול נע בין 1 ל-46 עם ממוצע של 12 חזרות בנבדק.

החוקרים מצאו כי 92% מתוך 50 הנבדקים הגיבו לטיפול. בקרב המגיבים, הפגמים נעלמו ב-18 מהנבדקים, הפגם קטן בשיעור של יותר ממחצית גודלו ב-15 מהנבדקים, וקטן בפחות ממחצית גודלו ב-13 מהנבדקים. 

מתוך 39 הנבדקים שסבלו מכאבים בשל הפגם, ב-14 פחת שיעור הכאב בעקבות הטיפול, וביתר 25 הנבדקים הוא נעלם לחלוטין. 

החוקרים מוסיפים כי שום תופעת לוואי חמורה לא דווחה על ידי הנבדקים. עם זאת נרשמו ארבעה מקרים של שינוי זמני בפיגמנטציה של העור ושלושה מקרים של necrosis עורי.

החוקרים מסכמים כי הטכניקה הוכחה כפשוטה ובלתי מזיקה וניתנת באופן רציף בלבד. הם מוסיפים כי איכות ומשך התוצאות הופכים פרוצדורה חדשנית זו לטיפול המועדף בחולים עם פגם מולד בהיווצרות מערכת הורידים.

במאמר המערכת המצורף לכתבה מצויין כי אף טיפול מוגדר במחלות ורידים איננו מהווה טכניקה חדשה עם תקווה ליעילות גדולה ורב-צדדית , פרט לשימוש ב-foam באופן הנכון.

הוא מציין גם כי foam sclerotherapy משמשמת גם לשיפור במקרי אי-ספיקה ורידית כרונית חמורה, הופעת כיבים בורידים, lipodermatosclerosis, היווצרות דליות באשך, והצטברות כלי דם באזור האגן.

Arch Dermatol. 2003;139:1409-1416


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה