Depression

תוצאות מאכזבות ל-Minocycline להקלה על תסמיני דיכאון עמיד לטיפול (JAMA Network Open)

מתן Minocycline כתוספת לטיפול סטנדרטי בחולים עם דיכאון עמיד לטיפול לא נמצא עדיף על פלסבו לאחר שישה שבועות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעת דיכאון מג’ורית הינה גורם חשוב למוגבלות ברחבי העולם. הם השלימו את המחקר הנוכחי במטרה לקבוע אם Minocycline, המעכב פעילות מיקרוגליה, עשוי להפחית משמעותית את תסמיני דיכאון בחולים עם דיכאון עמיד לטיפול כאשר ניתן כתוספת לטיפול נוגד-דיכאון.

המחקר נערך בתשעה בתי חולים ברחבי גרמניה כמחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי, אשר כלל 173 חולים בגילאי 18-75 שנים עם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורית, מדד HAMD-17 (או Hamilton Depression Rating Scale) של 16 נקודות ומעלה ומדד CGI-S (או Clinical Global Impression Scale) של 4 נקודות ומעלה עם כישלון תגובה הולמת לטיפול בנוגד-דיכאון.

המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת תוספת טיפול ב-Minocycline במינון יומי של 200 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו למשך שישה שבועות, עם שישה שבועות מעקב. התוצא העיקרי היה שינוי במדד MADRS (או Montgomery-Asberg Depression Rating Scale) מתחילת המחקר עד לאחר שישה שבועות. תוצא משני כלל את שיעורי התגובה, הפוגה ומדדים קליניים אחרים.

מדגם החולים לפני כוונה לטפל כלל 168 משתתפים (79 נשים), כולל 81 חולים בקבוצת הטיפול ב-Minocycline ו-87 חולים בזרוע הפלסבו, כאשר מדד MADRS הממוצע עמד בתחילת המחקר על 26.5.

הטיפול ב-Minocycline לא שינה את מהלך חומרת דיכאון לעומת פלסבו, כפי שנקבע לפי ירידה במדד MADRS לאורך שישה שבועות טיפול. הטיפול הפעיל גם לא הדגים השפעה מובהקת סטטיסטית על התוצאים המשניים. לא תועדו הבדלים בשיעורי השלמת המחקר בין מטופלים ב-Minocycline או בפלסבו (83.3% לעומת 83.1%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה מאחר ומעידים כי אין להוספת Minocycline אין השפעה משמעותית על תסמיני דיכאון בחולים עם דיכאון עמיד לטיפול.

 

JAMA Network Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה