Depression

טיפול בחומצות שומן אומגה-שלוש במינון גבוה עשוי להקל על דיכאון מג’ורי במבוגרים עם עודף-משקל (Journal of Clinical Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי מתן EPA (או Eicospentaenpoic Acid) במינון של 4 גרם ביום מפחית את ההשפעות של הפרעת דיכאון מג’ורי במבוגרים עם עודף-משקל וסמני דלקת מוגברים טוב יותר מפלסבו לאחר 12 שבועות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים בחנו את השפעות חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות כנגד מצבי תחלואה שונים, כולל מחלות לב וכלי דם, סיכון לפסיכוזה, הפרעת קשב וריכוז, הפרעה דו-קוטבית והפרעת דיכאון מג’ורי.  כעת הם ביקשו להשוות את ההשפעה של שלושה מינונים של EPA אל מול פלסבו על סמני דלקת ותסמיני דיכאון.

המחקר האקראי, מבוקר, כפל-סמיות, כלל 61 מבוגרים ללא טיפול תרופתי ועם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי, עם מדד מסת גוף של מעל 25 ק”ג/מ2 וריכוז hs-CRP של 3.0 מ”ג/ליטר ומעלה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת מינון של 1, 2, או 4 גרם ביום של EPA, או פלסבו, אשר ניתנו למשך 12 שבועות. תוצאי הסיום שנבחנו כללו ירידה של 0.4 בייצור IL-6, ציטוקינים בתאים מונונוקלארים בדם היקפי וייצור TNF (Tumor Necrosis Factor) בגירוי ליפופוליסכרידים.  תגובה הוגדרה כירידה של 50% ומעלה במדד IDS-C30 (Inventory of Depressive Symptomatology, Clinician-Rated). עוד נערכה השוואה בין שלושת מינוני EPA אל מול פלסבו.

בסיכומו של דבר, 45 חולים השלימו את המחקר, כאשר רק חציון TNF ירד עם EPA במינון של 2 גרם ביום. לא זוהה מינון של EPA שהוביל לירידה של 0.35 בריכוז IL-6 או TNF בגירוי מיטוגן. שיעורי התגובה ל-EPA במינון יומי של 4 גרם עמדו על 64%, בהשוואה ל-40% עם פלסבו (יחס סיכויים של 2.63), 38% עם EPA במינון 1 גרם ביום ו-36% עם EPA במינון 2 גרם ביום. מתן EPA במינון יומי של 4 גרם הדגים קורלציה משמעותית בין אחוז הירידה בריכוז hs-CRP ובתסמינים לפי מדד IDS-C30 לאחר 12 שבועות.

מינוני EPA גבוהים יותר ממינון של 1-2 גרם ביום עשויים להיות יעילים יותר כנגד דיכאון בחלה מהחולים עם השמנה ודלקת כרונית והירידה ברמות hs-CRP עשויה לשחק תפקיד בהשפעה זו.

 

Journal of Clinical Psychiatry 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה