Depression

האם נטל עמילואיד גבוה באזור הקורטיקלי, המהוה סמן להתפתחות מחלת אלהציימר טרם הביטוי הקליני, קשור לבדידות במבוגרים ללא פגיעה קוגנטיבית? (JAMA PSYHIATRY)

מאת נעה גינזבורג, BcS

מחקר חתך חדש שבחן מבוגרים המתגוררים בקהילה מצא כי נטל עמילואיד גבוה יותר נקשר לדיווח על תחושות של בדידות, חוסר בשותפות או בחברה ללא תלות בגורמים סוציודמוגרפים, ברשת החברתית הסובבת את המשתתפים או בתסמיני דכאון או חרדה. בדידות, המאופינת בתחושה של ניתוק חברתי עשויה אם כן להיות קשורה לשינוים מוקדמים במח במחלת אלצהיימר פרה-קלינית, לפני הופעתה של פגיעה קוגניטיבית.

החוקרים ניסו לקבוע האם נטל העמילואיד הקורטיקלי קשור לתחושות בדידות חמורות יותר במבוגרים ללא פגיעה קוגנטיבית. הם השתמשו במידע ממחקר Harvard Aging Brain Study של 79 מבוגרים בריאים קוגנטיבית המתגוררים בקהילה. הם מדדו את צברי העמילואיד במח הקורטיקלי באמצעות PiB-PET (Pittsburgh Compound Bpositron emission tomography) ובחנו אותם ביחס לבדידות במודל רגרסיביים ליניאריים בהם ערכו התאמות לגיל, מין, רמות אפוליפופרוטאין E ε4 ( APOEε4) , הסטטוס הסוציודמוגרפי, נוכחות של דכאון או חרדה והרשת החברתית של המטופלים ( עם או בלי אינטרקציה עם עמילואיד ו- APOEε4).

בנוסף, הם בחנו את הקשר בין נטל עמילואיד גבוה (בקבוצה החיובית לעמילואיד) לתחושת בדידות (קבוצה שכונתה “קבוצת הבודדים”) באמצעות רגרסיה לוגיסטית, כשהם משתמשים בבקרה עבור אותם המשתנים. כל אחת מהקבוצות היוותה 32% מכלל משתתפי המחקר .(25 משתתפים בקבוצה). תחושת בדידות נבחנה באמצעות שאלון בן 3 שאלות (UCLA Loneliness Scale), כהתשובות נעות בין 3-12- ככל שהמספר גבוה יותר הוא מעיד על תחושת בדידות חריפה יותר).

החוקרים כללו כאמור 79 משתתפים- 43 נשים ו-36 גברים בגיל ממוצע של 76.4. נטל העמילואיד הקורטיקלי הממוצע שנמדד באמצעות PiB-PET היה 1.230, וממוצע ההערכה בשאלון הבדידות היה 5.3. 28% (22 משתתפים) היו חיוביים ל- APOEε4, ו-32% (25 משתתפים) היו חיוביים לעמילואיד קורטיקלי , עם צפיפות של למעלה מ-1.2.

לאחר שערכו התאמות לגיל, מין, נוכחות של APOEε4, דכאון או חרדה ולרשת החברתית, החוקרים מצאו כי נטל עמילואיד גבוה יותר נקשר באופן משמעותי עם תחושת בדידות חריפה יותר. בהשוואה לאלו שהיו שליליים לעמילואיד, אלו בקבוצה החיובית היו בעלי סיכוי גבוה פי 7.5 (95% CI, פי 1.7 עד פי 34.0) אופיינו כבודדים (לעומת לא בודדים, β = 3.3, partialr = 0.4,P = .002). בנוסף מצאו החוקרים כי הקשר הזה היה חזק אף יותר אצל נשאי APOEε4.

החוקרים מסכמים כי מצאו קשר חדש בין בדידות לנטל עמילואיד קורטיקלי במבוגרים שלא סובלים מפגיעה קוגנטיבית; נראה אם כך כי בדידות היא תסמין נוירופסיכיאטרי בעל חשיבות בהתפחות של מחלת אלצהימר טרם הופעת מאפיינים קלינים אחרים. יתכן שגילוי זה יאפשר להבין כמה מהמנגונים המעורבים בהתפתחות המחלה, ואולי אף להביא לגילוי וטיפול התערבותי מוקדם בחולים עם AD.

JAMA PSYHIATRY

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה