Depression

טיפול באור יעיל מאוד להקלה על דיכאון מג’ורי (JAMA Psychiatry)

השילוב של טיפול באור בהיר עם טיפול נוגד-דיכאון מביא לשיפור משעותי בהפרעת דיכאון מג’ורי שאינה עונתית וטיפול באור בלבד יעיל יותר מטיפול נוגד-דיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Psychiatry.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 122 משתתפים לטיפול באור בלבד למשך 30 דקות ביום; התקן פלסבו, שלא כלל גנרטור יונים; שילוב של טיפול אור עם Fluoxetine במינון 20 מ”ג ליום; או התקן פלסבו עם פלסבו. כ-30 חולים נכללו בכל אחת מארבע קבוצות הטיפול.

בכל החולים תועד מדד Hamilton Depression Rating Scale של 20 נקודות ומעלה בתחילת המחקר. משך הפרעת הדיכאון המג’ורית נע בין 45 שבועות, בממוצע, בקבוצת הפלסבו, ל-90 שבועות, בממוצע, בקבוצת הטיפול המשולב. מדד MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale) בתחילת המחקר עמד על כ-22 נקודות בכל קבוצות הטיפול.

בתום שמונת שבועות הטיפול, השינוי הממוצע במדד MADRS מתחילת המחקר היה גדול יותר משמעותית בקבוצת הטיפול המשולב שכלל טיפול באור עם Fluxoetine, בהשוואה לכל יתר קבוצות הטיפול (13.4 עם טיפול באור, 8.8 עם Fluoxetine, 16.9 עם טיפול משולב ו-6.5 עם פלסבו). הטיפול המשולב וטיפול מונותרפי באור היו עדיפים משמעותית על פלסבו, אך טיפול מונותרפי ב-Fluoxetine לא היה עדיף על פלסבו.

תגובה לטיפול תועדה ב-10 (33.3%), 9 (29%), 16 (50%) ו-22 (75.9%) מהחולים עם פלסבו, Fluxoetine, טיפול באור וטיפול משולב, בהתאמה, ושיעורי ההפוגה עמדו על 30%, 19.4%, 43.8% ו-58.6%, בהתאמה. טיפול משולב היה עדיף על פלסבו בתגובה למדד MADRS ובשיעורי ההפוגה, עם מספר נדרש לטיפול של 2.4 ו-3.5, בהתאמה.. כל הטיפולים נסבלו היטב, עם מספר קטן של הבדלים משמעותיים באירועים חריגים על-רקע הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול באור בהיר, הן כטיפול מונותרפי והן בשילוב עם Fluoxetine, נמצא יעיל ונסבל היטב כטיפול במבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורית שאינה עונתית. התוצאות העקביות ביותר תועדו עם טיפול משולב.

JAMA Psychiatry. Published online November 18, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה