Depression

טיפול קוגנטיבי מבוסס Mindfulness השיג שיפור מרשים במטופלים עם דיכאון מג’ורי קשה שלא הגיב לטיפולים תרופתיים (APA)

טיפול קוגנטיבי מבוסס Mindfulness (ובקיצור MBCT) עדיף על טיפול המתמקד בתרגילים ותזונה בריאה במטופלים עמידים לטיפול בדיכאון – כך קובע מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לפסיכיאטריה (APA) .

מעבר לכך, תוצאות הדמייה הדגימו ש-MBCT השיג אפקט חיובי על החלקים במוח הקשורים לדיכאון.

המחקר היה חד סמיות וכלל 173 מטופלים עם תנגודת לטיפול בדיכאון מג’ורי (TR-MDD) , אשר הוגדר ככישלון להשיג הפוגה תחת טיפול בשתי תרופות אנטי-דכאוניות ומעלה .

המטופלים היו עם ציון 17 ע”פ סולם המילטון (HAM-D 17) או לפחות 14 ואשר נטלו טיפול  נגד דיכאון , לא קיבלו פסיכותרפיה או אימוני יוגה, ולא סבלו מבעיית התעללות. למשתתפים לא הייתה גם היסטוריה של הפרעות פסיכוטיות או ציון במבחן מיני-מנטל נמוך מ-25 .

לאחר סקירת המשתתפים, החוקרים היקצו אותם באופן אקראי ל-1 או 2 קבוצות המבוססות על התערבות של MBCT (שכללה לימוד של טכניקות CBT מתאימות, מדיטציות , או קבלת תכנית עידוד בריאות (HEP) אשר התמקדה עם כושר גופני, ייעוץ תזונתי ומוסיקה.

כ-75% מהמשתתפים היו נשים, והגיל הממוצע היה 47.4 שנים בקבוצת ה-MBCT ו-45.2 שנים בקבוצת ה-HEP .

משך הדיכאון הממוצע היה 18.8 שנים בקבוצת ה-MBCT ו-21.7 שנים בקבוצת ה-HEP . מס’ האפיזודות הדיכאוניות הכולל היה 3.6 בקבוצת ה-MBCT ו-3.5 בקבוצת ה-HEP . משך האפיזודה הדיכאונית הנוכחית היה 84.4 חודשים ו-78.5 חודשים בשתי הקבוצות , בהתאמה.

מדובר אם כן באוכלוסייה הסובלת מדיכאון רציני , עם רקע של אשפוזים או ניסיונות התאבדות שהיוותה לדברי החוקרים אתגר טיפולי רציני.

המשתתפים בשתי הקבוצות השלימו שעתיים ו-15 דקות של תרגילים בשבוע. בנוסף השלימו 45 דקות תרגול ביתי יומי , בהתאמה.  המשתתפים המשיכו בנטילת הטיפול התרופתי שנטלו לפני תחילת המחקר. לא היו הבדלים מובהקים בטיפולים התרופתיים בין שתי הקבוצות.

החוקרים מדגישים כי קבוצת ה-HEP לא הייתה קבוצת ביקורת פסיבית אלא טיפול פעיל שהמשתתפים בו הביעו שביעות רצון והנאה ממנו.

לאחר 8 שבועות מתחילת ההתערבות, נמצא שיפור בשתי הקבוצות, אך השינוי בציון ה-HAM-D היה 36.6% בקבוצת ה-MBCT לעומת 25.3% בקבוצת ה-HEP . (ההבדל היה מובהק סטטיסטי). מבחינת תגובה לטיפול, ה-MBCT השיג בקרב כ-30% מהמשתתפים שיפור של למעלה מ-50% בהורדת ציון HAM-D , לעומת שיעור של 17% בקבוצת ה-HEP. ההבדלים היו גם כאן מובהקים סטטיסטית.

כמו כן בעוד ש-21.1% מקבוצת ה-MBCT היו בהפוגה (שהוגדרה כציון HAM-D של 7 ומטה) בהשוואה ל-15.6% בקבוצת ה-HEP . כאן ההבדל לא היה מובהק סטטיסטי עם P= 0.1797 .

בנוסף, החוקרים ביצעו גם בדיקת MRI פונקציונלית לפני ואחרי הטיפול בתת קבוצה של 88 מטופלים (44 מכל קבוצה). המשתתפים השלימו גם משימת זכרון בזמן ביצוע ההדמיה.

אנליזת ה-MRI הראתה שבין המטופלים בקבוצת ה-MBCT נמצאו אפקטים ספציפיים באיזורים במוח המדגימים מצב דכאון .  כמו כן בקבוצה ה-MBCT נמצאה שליטה בפעילות האמיגדאלה במהלך תרגיל הזיכרון .

לדעת החוקרים, המחקר מוכיח כי פסיכותרפיה בגישה זו עשוייה להיות אפקטיבית ומועילה בקבוצת חולים הסובלת מדיכאון קשה שלא הגיב לטיפולים תרופתיים.

American Psychiatric Association (APA) 2015 Annual Meeting. SCI 2. Presented May 19, 2015.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • כלבי טיפול עשויים לסייע בשיפור ההיענות של חולים לטיפולי המודיאליזה (Anthrozoos)

    כלבי טיפול עשויים לסייע בשיפור ההיענות של חולים לטיפולי המודיאליזה (Anthrozoos)

    כלבי טיפול במרפאות המודיאליזה עשויים לסייע לחולים להתמודד עם נטל הטיפול ולשפר את שיעורי ההיענות למשטר הטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Anthrozoos. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המודיאליזה הינה התערבות רפואית הדורשת ביקורים תכופים וממושכים למרפאה כל שבוע, לכל החיים, כאשר ישנה חשיבות רבה להקפדה קפדנית למשטר הטיפול. התערבויות מבוססות-בעלי חיים […]

  • הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    אנורקסיה נרבוזה מלווה בסיכון גבוה פי 4.5 לתמותה, כאשר בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות הסיכון לתמותה גבוה כפליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Eating Disorders. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,774 חולים עם אבחנה של אנורקסיה נרבוזה בגילאי 6 שנים ומעלה בין 1977 עד 2018. החולים היו […]

  • טיפול בנוגדי-דיכאון אינו מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה (Alzheimer's & Dementia)

    טיפול בנוגדי-דיכאון אינו מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה (Alzheimer's & Dementia)

    במאמר שפורסם בכתב העת Alzheimer’s & Dementia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בנוגד-דיכאון בגיל העמידה אינו מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת אלצהיימר או דמנציה על-רקע מחלת אלצהיימר. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 35,200 יוצאי צבא ארצות הברית בגילאי 55 שנים ומעלה עם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי בין תחילת ינואר […]

  • השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    השפעת דיכאון וחרדה על איזון אסתמה במבוגרים (J Asthma Allergy)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Asthma and Allergy עולה כי לחרדה ודיכאון השפעה שלילית משמעותית על איזון אסתמה במבוגרים עם מחלת הריאות הכרונית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי גורמים פסיכולוגיים עשויים לתרום להתפתחות אסתמה. ידוע כי חולי אסתמה לעיתים קרובות סובלים מתחלואה פסיכולוגית, כאשר להפרעות מצב רוח עשויות […]

  • מה בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין הסיכון לחרדה לאחר-לידה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    מה בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין הסיכון לחרדה לאחר-לידה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association עולה קשר בין מדדי דלקת מוגברים בזמן הריון ובין סיכון מוגבר להפרעת חרדה לאחר-לידה בנשים שחוו תסמיני חרדה משמעותיים. במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בתהליכים דלקתיים בזמן הריון ובחנו אם דלקת עשויה לנבא תסמיני מצב רוח לאחר הלידה, בפרט חרדה. למרות שמחקר קודם הציע כי דלקת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה