Depression

מדיטציה עשויה להביא להקלה בהפרעות שינה ודיכאון (JAMA Intern Med)

במבוגרים המקפידים על מדיטציית קשיבות (Mindfulness Meditation) חל שיפור באיכות השינה כמו גם בעייפות במהלך שעות היום ודיכאון, בהשוואה לאלו שלקחו חלק בתכנית הדרכה בנושא הגיינת שינה, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine במהלך חודש פברואר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות שינה נפוצות מאוד במבוגרים ולעיתים קרובות אינן מטופלות. אפשרויות הטיפול להפרעות שינה הן מאוד מוגבלות ובמחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את היעילות של מדיטציית קשיבות לעודד איכות שינה במבוגרים עם הפרעות שינה.

מדובר במחקר אקראי שנערך בתקופה שבין 1 בינואר ועד 31 בדצמבר, 2012, נכללו מבוגרים עם הפרעות שינה בדרגה בינונית (מדד Pittsburgh Sleep Quality Index מעל 5). 24 חולים חולקו באקראי לתכנית MAP (Mindful Awareness Practices) ו-25 חולים לקחו חלק בתכנית הדרכה בנושא היגיינת שינה (Sleep Hygiene Education). תכנית ההתערבות ארכה שישה שבועות (שעתיים בשבוע), עם שיעורי בית.

המחקר נועד לבחון הבדל בין הקבוצות בהפרעות שינה מתונות כפי שנקבע לפי מדד PSQI לאחר ההתערבות. תוצאי סיום משניים כללו ליקוי בשעות היום על-רקע שינה וכללו תסמיני נדודי שינה, דיכאון, חרדה, דחק ועייפות, כמו גם מעבר אותות דרך NF-κB.

מהנתונים עולה כי בקבוצת מדיטציית קשיבות חל שיפור מובהק בהשוואה לקבוצת ההדרכה בנושא היגיינת שינה במדדי PSQI. עם תכנית המדיטציה, מדד PSQI הממוצע עמד על 10.2 בתחילת המחקר ועל 7.4 לאחר ההתערבות. עם תכנית ההדרכה בנושא היגיינת שינה, מדד PSQI הממוצע עמד על 10.2 בתחילת המחקר ועל 9.1 לאחר ההתערבות. ההבדל הממוצע בין הקבוצות עמד על 1.8, עם גודל השפעה של 0.89. בקבוצת המדיטציה נרשם שיפור מובהק בהשוואה לקבוצת ההדרכה בתוצאים משניים שכללו תסמיני נדודי שינה, דיכאון, עייפות וחומרת עייפות. לא תוארו הבדלים בין הקבוצות במדדי חרדה, דחק או NF-κB, אם כי ריכוז NF-κB ירד משמעותית לאורך הזמן בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תכנית מדיטציית קשיבות הובילה לשיפור באיכות השינה מיד לאחר ההתערבות, עם תוצאות טובות יותר בהשוואה לתכנית הדרכה מובנית בנושא היגיינת שינה. תכניות מדיטציית קשיבות פורמאליות עשויות להקל על בעיות שינה במבוגרים בטווח הקצר, עם השפעה על הפגיעה בתפקוד במהלך היממה ושיפור איכות החיים של החולים.

JAMA Intern Med. Published online February 16, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה