Depression

האם יש מקום לטיפול בנוגדי-דיכאון בחולים עם היפומאניה? (J Affect Disord)

בחולים עם דיכאון מג’ורי החווים אירועים של היפומאניה על-רקע טיפול בנוגדי-דיכאון ניתן להמשיך בטיפול בנוגדי-דיכאון, ללא הישנות אירועי היפומאניה על-רקע הטיפול התרופתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש עם שלוש שנות מעקב. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת פברואר של כתב העת Journal of Affective Disorders.

מהתוצאות עלה כי בחולים שלקחו חלק במחקר ניתן היה להמשיך בטיפול בנוגדי-דיכאון שבועיים לאחר הפוגה באירועי היפומאניה, ללא הישנות של ההפרעה, אירועי מאניה, או אירועי היפומאניה ספונטאניים לאחר השלמת הטיפול בנוגדי-דיכאון. הממצאים עומדים בניגוד להנחה כי הופעת היפומאניה על-רקע טיפול בנוגדי-דיכאון מעידה בהכרח על הפרעה ביפולארית ומחייבת טיפול במייצבי מצב רוח.

המטרה העיקרית של המחקר הייתה להציע פרוטוקול סטנדרטי לטיפול בחולים עם דיכאון מג’ורי ואירועי היפומאניה על-רקע טיפול בנוגדי-דיכאון. מטרה נוספת הייתה לתאר את התוצאות לאחר שלוש שנות מעקב אחר חולים עם היפומאניה על-רקע טיפול בנוגדי-דיכאון.

המחקר כלל שני שלבים פרוספקטיביים נפרדים – שלב ראשון שכלל מעקב בן שנה אחת  בו כל החולים עם אבחנה של הפרעת דיכאון חד-קוטבי בדרגה בינונית/חמורה קיבלו טיפול אקוטי וטיפול מתמשך/אחזקה בנוגדי-דיכאון, ושלב שני, בו חולים עם היפומאניה על-רקע טיפול בנוגדי-דיכאון במהלך השלב הראשון אושפזו עם שלוש שנות מעקב, תחת פרוטוקול טיפול אקוטי ואחזקה שקבעו החוקרים.

במדגם החולים הנוכחי, השבת הטיפול בנוגדי-דיכאון לפי הפרוטוקול המוצע לא לוותה באירועי היפומאניה חדשים לאחר 11-36 חודשי טיפול בנוגדי-דיכאון. החוקרים מוסיפים כי לא תועדו אירועי מאניה או היפומאניה ספונטאניים לאחר השלמת טיפול אחזקה בנוגדי-דיכאון, במהלך שלוש שנות המעקב.

החוקרים מזהירים מפני הכללה של התוצאות לחולים עם אירוע דיכאון מג’ורי קל, או סוגים אחרים של הפרעה אפקטיבית חד-קוטבית.

לסיכום, על-בסיס תוצאות המחקר, החוקרים קובעים כי אין לשלול מתן מרשמים לנוגדי-דיכאון לחולים עם דיכאון חד-קוטבי ואירועי היפומאניה על-רקע נוגדי-דיכאון. פרוטוקול הטיפול המתואר עשוי לשמש כבסיס למחקרים עתידיים.

J Affect Disord. 2014;155:59-64

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה