Depression

מה בין דיכאון עמיד לטיפול תרופתי ובין מחלת פרקינסון? (Neurology)

 

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Neurology, עולה כי לא רק שדיכאון הינו גורם סיכון למחלת פרקינסון, אלא שגיל מתקדם ודיכאון עמיד לטיפול תרופתי מביאים גם לעליה בסיכויים להתפתחות מחלת פרקינסון בחולים הסובלים מדיכאון.

החוקרים מצאו כי בחולים עם אבחנה של דיכאון נרשמה עליה של פי שלוש בסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא דיכאון. עם זאת, הם נזהרים בלשונם, מאחר שאינם רוצים לגרום לבהלה בקרב חולים הסובלים מדיכאון ומדגישים כי זיהו שני גורמים המעלים העשויים להביא לעליה בסיכון למחלת פרקינסון האחד, גיל מתקדם והשני, דיכאון קשה לטיפול, ולכן לא כל החולים הסובלים מדיכאון מצויים בסיכון למחלת פרקינסון.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי, שהתבסס על נתוני מאגר National Health Insurance Research Database בטייוואן, והתמקדו במשתתפים בגילאי 20 ומעלה, עם אבחנה חדשה של הפרעת דיכאון בתקופה שבין 1 בינואר, 2000, ועד 31 בדצמבר, 2001. לכל חולה עם דיכאון הם התאימו ארבעה משתתפים ללא הפרעה פסיכיאטרית.

מדגם המחקר כלל 4,636 חולים עם דיכאון ו-18,544 משתתפים ללא דיכאון.

בין השנים 2002-2009, 66 חולים עם דיכאון (1.42%) ו-97 ביקורות (0.52%) אובחנו עם מחלת פרקינסון. לאחר תקנון לגיל ומין, יחס הסיכויים להתפתחות מחלת פרקינסון במהלך המעקב עמד על 3.24 בחולים עם דיכאון, בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת.

הסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון נותר לאורך זמן. לאחר שהוציאו מהמדגם משתתפים עם אבחנה של מחלת פרקינסון במהלך השנתיים הראשונות למעקב, יחס הסיכויים להתפתחות מחלת פרקינסון ביתר החולים עם דיכאון עדיין היה גבוה יותר בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים של 3.10). יחס הסיכויים היה גבוה יותר גם לאחר הוצאת חולים עם אבחנה של מחלת פרקינסון בתוך חמש השנים הראשונות למחקר (יחס סיכויים של 2.84).

מהנתונים עולה עוד כי גיל מתקדם (יחס סיכויים של 1.09) הינו גורם סיכון למחלת פרקינסון בחולים הסובלים מדיכאון. כאשר החוקרים סיווגו את המשתתפים לאלו מתחת לגיל 65 ואלו בגילאי 65 שנים ומעלה, יחס הסיכויים להתפתחות מחלת פרקינסון היה גבוה פי 10.39 בחולים מבוגרים יותר, בהשוואה למשתתפים צעירים.

דיכאון קשה לטיפול, עבורו משטרי הטיפול בנוגדי-דיכאון שונו לפחות פעמיים במהלך השנתיים הראשונות לאחר האבחנה, זוהה כגורם סיכון נוסף למחלת פרקינסון באלו עם דיכאון (יחס סיכויים של 2.18). ממצא זה עשוי להצביע על כך שהפגיעה העצבית של דיכאון קשורה לעמידות דיכאון וכי ככל שהדיכאון עמיד יותר, כך הסיכוי למחלת פרקינסון בחולים אלו הוא גבוה יותר.

החוקרים לא מצאו הבדל בשימוש בנוגדי-דיכאון בין אלו עם דיכאון ומחלת פרקינסון ואלו עם דיכאון וללא מחלת פרקינסון, ממצא המעיד כי הטיפול בנוגדי-דיכאון אינו מהווה פקטור אמיתי בסיכון למחלת פרקינסון.

מעניין לציין כי לא זוהו הבדלים בין המינים בסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון, ייתכן כי הדבר נובע מכך שבטייוואן, בניגוד לצפון אמריקה, שכיחות מחלת פרקינסון דומה בגברים ובנשים.

החוקרים מדגישים כי למחקר מספר מגבלות ועל-כן קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין דיכאון ובין התפתחות מחלת פרקינסון.

Neurology. Published online October 2, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה