Depression

חסר וויטמין D נפוץ מאוד בחולים עם מחלות פסיכיאטריות (J Psychiatr Pract.)

עד 75% מהחולים המאושפזים עם מחלות פסיכיאטריות סובלים מרמות לא-מספקות של וויטמין D. עם זאת, סביר יותר כי מדובר בהשפעה של המחלה הפסיכיאטרית הכרונית, מאשר גורם למחלה זו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of Psychiatric Practice.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של רשומות רפואיות אודות 544 חולים שאושפזו למחלקה הפסיכיאטרית בתקופה שבין דצמבר 2010 ועד יוני 2011 ומצאו כי הרמה הממוצעת של וויטמין D בחולים עמדה על 22.3 ננוגרם למ”ל (טווח של 4-79.2 ננוגרם למ”ל).

מבין החולים, ב-75% רמות וויטמין D היו נמוכות מ-30 ננוגרם למ”ל, רמה הנחשבת לרוב כמתאימה לרמות לא-מספקות של הוויטמין (Insufficiency).

החוקרים לקחו בחשבון משתנים שונים דוגמת גיל, מין, חודש אשפוז, משך האשפוז במחלקה, טיפול תרופתי ומדד Global Assessment of Functioning בעת האשפוז ולא מצאו קורלציה עם רמות לא-מספקות של וויטמין D. מנגד, רמות לא-מספקות של הוויטמין עשויות להעיד על היבטים כלליים יותר של מחלה פסיכיאטרית כרונית.

החוקרים אינם שוללים את האפשרות כי קיים קשר סיבתי בין רמות לא-מספקות של וויטמין D ובין המחלה הפסיכיאטרית, אך מפקפקים בחשיבות הדבר בפתוגנזה של המחלה.  לדבריהם, רמות לא-מספקות של הוויטמין עשויות להוות גורם סיבתי בפתוגנזה של המחלה הפסיכיאטרית בעקבות אינטראקציה עם מנגנונים תאיים, שבסופו של דבר יובילו לפנוטיפים קליניים שונים.

בכל מקרה, יש להתייחס למצבים של רמות לא-מספקות של וויטמין D, כאשר החוקרים מצאו כי 63% מהחולים עם רמות לא-מספקות של הוויטמין לא קיבלו טיפול בתוספים.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים ומעידים כי רמות לא-מספקות של וויטמין D נפוצות מאוד בחולים פסיכיאטרים מאושפזים, עם שכיחות גבוהה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

J Psychiatr Pract. 2013;19:296300

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

רצוי אם כן להפנות מטופלים עם בעיות פסיכיאטריות לבדיקת רמות ויטמין D ולטפל במחסור במידה וקיים 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה