Depression

TMS מביא לשיפור ארוך טווח בתסמינים אצל הסובלים מדכאון מג’ורי העמיד לטיפול בנוגדי דכאון (מדסקייפ, מתוך הכנס השנתי של The American Psychiatric Association)

במטופלים עם דכאון מג’ורי העמיד לטיפול (TR-MDD, treatment-resistant major depressive disorder) נראה כי גירוי מגנטי דרך הגולגולת (Transcranial magnetic stimulation ,TMS) מביא לשיפור ארוך טווח, כך לפי מחקר חדש. הממצאים הוצגו במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה.

המחקר היה תצפיתי ונערך במספר מרכזים בתנאי סביבה טבעית, וממנו עולה כי  TMSאקוטי  משרה תגובה לה משמעות קלינית וסטטיסטית במטופלים, ומביא להחלמה ברבים מהמטופלים הסובלים מ-TR-MDD בשלב האקוטי של המחלה עם שיפור הנשמר לפחות למשך כשנה.  החוקרים טוענים כי במטופלים שסיימו את הטיפול ואת תקופת המעקב, נמצא כי בקרוב ל-70% מהם ניכר שיפור ו-45% מהם הגיעו לרמיסיה מלאה לאחר כשנה.

במחקרים שנערכו בעבר נמצא כי TMS היא שיטת טיפול יעיליה ובטוחה במטופלים עם TR-MDD, אך לא היתה ודאות לגבי ההשפעה בטווח הארוך. לכן, השינויים בתסמיני הדכאון ובתפקוד לאורך הטיפול והמעקב נבחנו בקרב 307 מטופלים הסובלים מדכאון שהיו חלק ממחקר פרוספקטיבי קליני תצפיתי שבחן את השימוש והתוצאות של הטיפול ב- NeuroStar TMS, של חברת Neuronetics Inc. המשתתפים היו מאובחנים בתסמונת דכאונית מג’ורית חד קטובית שאיננה פסיכוטית שלא הפיקו תעלת מטיפולים קודמים בנוגדי דכאון. כ-67% מהם היו נשים, וגיל המשתתפים הממוצע היה 48.6.  

יעדי המחקר המקוריים היו השינויים במדדי  CGI-S (Clinical Global ImpressionsSeverity of Illness Scale), בשאלון בריאות המטופל- PHQ-9, וב- IDS-SR  (Self-Rated Inventory for Depression Symptomatology).  המטופלים קיבלו בתחילה טיפול לפי פרוטוקול הסטימולציה הסטנדרטי, שכלל 120% מ-motor threshold,  סבבי 10-Hz של 4 שניות של סטימולציה פעילה ולאחר מכן 26 שניות ללא סטימולציה ובסך הכל 3000 פולסים לכל טיפול, עם התאמה לצרכי המטופל.   הטיפול ניתן מדי יום במשך ארבעה עד שישה שבועות.

בקרב אוכלוסית המחקר, 62% (264 משתתפים) השיגו שיפור בתסמינים ולמעלה מ-40% דיווחו על רמיסיה מלאה.  257 מבין המשתתפים המשיכו את המחקר למעקב של שנה בה הופסק הטיפול והם היו תחת תצפית בלבד. יעדי המחקר נבדקו בכל שלושה חודשים, והחוקרים ניהלו מעקב על השימוש בתרופות במקביל או בטיפול TMS מחדש עבור סימפטומים חוזרים. לאחר שנה, 68% מהמטופלים הגיעו לשיפור בתסמינים ו-45% דיווחו על הגעה לרמיסיה מלאה. השיפור הזה נשמר לאורך זמן תחת משטר טיפול פרגמטי בטיפול בתרופות נוגדות דכאון וגישה לטיפולי TMS עם הופעה מחדש של סימפטומים. החוקרים מצאו כי בהשוואה לתחילת המחקר, נמצאה ירידה מובהקת בממוצע ציוני ה- CGI-S, PHQ-9,  ו-  IDS-SRבתום תקופת הטיפול, שינוי שנשמר לאורך תקופת המעקב בת השנה.

החוקרים מסכמים אם כן כי הטיפול ב-TMS נמצא בעל תועלת ארוכת טווח במטופלים עם דכאון שאיננו מגיב לטיפול, וכי עמידות הטיפול היא מרשימה.

בכל הנוגע לתמיכה כלכלית במחקר, אחד הכותבים, ד”ר יניאק,  דיווח כי קיבל מענק מחקר מהחברות Ortho Pharmaceutica Inc, Neuronectics Inc, Otsuka Pharmaceuticals, ו- Sunovion Pharmaceutical Inc. הכותבת ד”ר קרפנטר דיווחה כי שמשה כיועצת לחברות Abbott Laboratories, Johnson & Johnson וכן Lundbeck וכי קיבלה מענק מחקר מהחברות NeoSync, Medtronic Inc, Neuronetics וכן מהמכון הלאומי לבריאות הנפש. חוקרים אחרים שהשתתפו בכתיבת המאמר הועסקו על ידי חברת Neuronetics Inc.

לכתבה במדסקייפ



The American Psychiatric Association’s 2013 Annual Meeting

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה